Moş Gerilă şi ambalaje la… bibliotecă

ambalaj

Evaluând o donaţie de carte, am găsit un ambalaj de ciocolată, presat între filele unui exemplar. Ce semnificaţie avea pentru cel care l-a pus acolo şi de ce a fost păstrat, cine mai poate şti? Oricum, nu era pe post de semn de carte.

Vederea lui mi-a stârnit amintiri. Aveam patru ani la vremea când ciocolata aceea era pe piaţă şi nimic nu e mai bun decât dulciurile din copilărie… M-am gândit că vreau să păstrez ambalajul la colecţii speciale. Am să găsesc o formă. La urma urmei, e o filă tipărită, un document de hârtie ce poate fi prelucrat:

[Moş Gerilă] : [ambalaj ciocolată]. – [s.n.] : [s.l.], 1963. – 1 f.

Ambalaje în bibliotecă? Mi se pare prea de tot. Dar apoi mă gândesc ce informaţii poate furniza un ambalaj în timp: despre marketing şi design, obiceiuri şi preferinţe culinare, igiena alimentaţiei (termen de garanţie, compoziţie, E-uri…). Tot exagerat mi se pare. Şi totuşi, vreau să păstrez ambalajul acesta. Nu din motive subiective (v. amintiri din copilărie) sau pseudo-obiective cum sunt cele de mai sus, ci pentru că poate ilustra, într-un fel aparte, îndoctrinarea şi manipularea în epocă. După cum vedeţi, e un ambalaj creat special pentru perioada sărbătorilor de iarnă: o telegramă şi portretul pervertitului Moş Gerilă. Aşa avem şi datarea documentului, după „ştampila poştei”, cum ar veni. Că altfel, compoziţia produsului nu se ştie şi nici termen de garanţie nu figurează. Poate nu se obişnuia încă sau poate totul era perfect pentru a fi mâncat de oamenii muncii şi nimic nu expira niciodată – rămâne de elucidat aspectul. I-am dat un nume, data o pot deduce. Indexare la: ambalaje, industrie alimentară, Moş Gerilă ş.a.m.d. Gata! Cred că poate fi de impact într-o expoziţie despre sărbătorile de iarnă ale acelor vremuri, alături de „Pluguşorul cu tractor” pe care l-am găsit într-un manual, celebrul „Aho, aho, copii şi fraţi / Staţi puţin şi nu mânaţi / Eu X ţăran în sat / Ce sunt primul la arat etc.” Uneori un mic amănunt e mai sugestiv decât o întreagă teorie.

Nu ştiu ce am să fac cu ambalajul. Ceea ce ştiu sigur este că m-am străduit să creez un cadru biblioteconomic pentru a ura tuturor celor care citesc aceste rânduri sau care pur şi simplu iubesc bibliotecile şi lectura multă sănătate, bucurie şi sărbători nefalsificate.

La mulţi ani!

2 Răspunsuri

  1. pe aceeasi tema (a vremilor in care mosul nascut din gerul Siberiei facea legea)…

    http://www.evz.ro/article.php?artid=330307
    http://www.infototal.ro/numarul4/

    felicitari pentru descoperire, continut si inovatie !

    LA MULTI ANI !

    p.s. concurentul din Laponia chiar reusea sa depaseasca granita cortinei metalice si colindele se inaltau …

    AN NOU FERICIT !

  2. @Ioana

    Interesantă descoperire. Bancnota de 1000 de lei vechi găsită într-o carte dintr-o bibliotecă din inima Statelor păleşte ca descoperire.
    Ideea expoziţiei pe tema sărbătorilor de iarnă din alte vremi mi se pare foarte bună. Poate se găsesc biblioteci care să o împrumute pentru la anul. Chiar o expoziţie online ar merge. Nu mi se pare o expoziţie uşor de făcut dar care merită şi trebuie făcută.

    @lucasfolk
    Ai trimis două mesaje aproape identice, am lăsat doar unul pe blog.
    Si apropo de gerul Siberiei: http://www.nascutinurss.ro/galerii/obiecte/Obiecte/index.html

    La mulţi ani buni tuturor!

Comentariile sunt închise.

