Revista Bibliotecii Nationale a Romaniei (1-2/2007)

Recent, am primit numarul dublu pe anul 2007 al Revistei Bibliotecii Nationale a Romaniei. Un numar cu un sumar deosebit de dens, din care insa imi permit sa remarc un articol legat de tema blogului de fata: „Citeva observatii privind istoria politica a imaginii”, articol semnat de Letitia Constantin. Dupa ce face un excurs asupra publicisticii si a sistemului de imagini promovat de presa la inceputul secolului al XIX-lea (mai precis, dupa Revolutia franceza), Letitia Constantin trateaza aceleasi aspecte in presa romaneasca. Astfel, se arata ca Gheorghe Asachi „a fost nu numai editorul primei gazete politico-literare de la noi, Albina romaneasca (1829), ci si unul dintre primii ilustratori romani, in sens modern.”

In continutul articolului se face o trecere in revista a publicatiilor ilustrate care contineau desen politic, si care au aparut mai ales la sfirsitul deceniului 6 – secolul al XIX-lea. Este vorba de o serie de publicatii (parte din ele se gasesc si in colectiile Filialei de presa), cum ar fi: Nichipercea, Mos Teaca, Epoca, Foarfeca, Vespea, Ciulinul, Moftul roman, Tocila, Cancanul, Bobarnacul.
Nichipercea” a fost infiintata de N.T.Orasanu in 23 iulie 1859, „cu inalta voie”, [si] ea exprima destul de mult din spiritul revansard si din vadita nevoie de popularitate de care publicistul dadea dovada. desi in 1859 se agitase pentru alegerea lui Al. Ioan Cuza, Orasanu, perceput de multi dintre contemporani ca „vesnic opozant”, va irita in numeroase rinduri autoritatile cu atitudinea sa, suportind de altfel si cinci detentii, penultima (in mai 1864) chiar pentru virulenta caricaturilor.
Revista se va numi din 1866 Ghimpele, si va gazdui caricaturile semnate Ghedem (G.Dem. Teodorescu).
Alte articole demne de interes din Revista Bibliotecii Nationale se refera la „William Hogarth – pictorul si cartile”, „Arta fotografiei in Romania (1840-1900)”, „Matasea – element constitutiv al legaturii unui manuscris pe pergament”, „O tiparitura transilvaneana rara de secol XVII aflata in colectiile BNR: Prodromus Religionis triumphantis”, precum si rubricile permanente Biblioteca Secolului XXi si Agenda culturala si profesionala.
Voi reveni aspra sumarului extrem de bogat al acestei reviste.

3 Răspunsuri

  1. Bun venit!
    M-am uitat pe pagina Bibliotecii Naţionale a României. Ce nu fac bine? Uitaţi ce figurează acolo la numere apărute (2/2004;1/2005) http://www.bibnat.ro/rbnrnumereleaparute.php
    iar la sumarul ultimului număr (2005):
    http://www.bibnat.ro/rbnrultimulnumarsumar.php
    Dacă nu greşesc eu ceva, e mare păcat.
    Se publică mult în bibliotecile din România şi probabil că lucruri interesante, dar în tiraje mici. Dacă nu există versiunile on-line, materialele ajung la puţini dintre cei pe care i-ar interesa. Câte abonamente la reviste de specialitate îşi poate permite un bibliotecar şcolar sau de la o bibliotecă orăşenească, comunală etc?
    Claudia spunea, nu de mult timp, că întreţinerea unei pagini web se poate învăţa. Mă tem că problemele apar atunci când paginile sunt întreţinute din exterior.

  2. Da, este pacat ca nu se actualizeaza site-urile bibliotecilor. Eu incerc pe blogul meu sa fac publicitate unor tiparituri care altfel se zbat intr-un absolut nemeritat anonimat. Dar eu nu sunt cunoscut; si exista material – contemporan , pentru a-mi intretine blogul, si a si colabora la Pro Libro mult timp de-acum inainte. Alte publicatii demne de interes: Biblioteca Bucurestilor, Noua literatura, Vox libri, sunt doar citeva care-mi vin acum in minte. Voi posta si pe blogul meu (http://altmarius.weblog.ro), dar si aici ce mi se pare mai interesant din ce apare pe suport hirtie.

  3. Imi cer scuze pentru greselile de ortografie – nu stiu sa le corectez in Pro Libro. Materialul nu am apucat sa-l editez – in viitor voi fi mai atent la corectura

Comentariile sunt închise.

