Bibliotecă de specialitate ProLibro

Suntem atâţia bibliotecari prin preajmă. N-ar fi bine să ne organizăm, undeva prin blog, o bibliotecă de specialitate? Pentru început, cred că ar fi binevenită o colecţie de publicaţii seriale româneşti şi străine (fie că au variantă on-line, fie că nu, fie că sunt actualizate, fie că nu). Ar fi ca la un club: vii, întâlneşti o cunoştinţă, un prieten, schimbi câteva cuvinte, dacă nu, răsfoieşti o revistă… şi pleci acasă. Asta aşa, ca un Corolar la legea 4 Ranganathan: Salvaţi timpul bibliotecarului!

Mostră, câteva exemple pe care le-am avut la îndemână, fără nici o intenţie de ierarhizare:

Biblio Polis (Biblioteca Municipală “B.P. Haşdeu” Chişinău)

Bibliopolis (Asociaţia Bibliotecarilor din Biblioteca Naţională a României)

biblioRev (Biblioteca Centrală Universitară “Lucian Blaga” Cluj-Napoca)

Gazeta bibliotecarului : buletin informativ al Bibliotecii Naţionale şi al Asociaţiei Bibliotecarilor din Republica Moldova

Libraria (Biblioteca Judeţeană Mureş)

Magazin bibliologic (Biblioteca Naţională a Republicii Moldova)

Philobiblon (Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” Cluj-Napoca)

Revista Bibliotecii Naţionale a României

Revista Română de Biblioteconomie şi Ştiinţa Informării (Asociaţia Bibliotecarilor din România)

UniBIB : revistă electronică de biblioteconomie şi Ştiinţa informării (Biblioteca Centrală Universitară Bucureşti)

12 răspunsuri

  1. Va rog sa-mi oferiti niste amanunte: la ce va ginditi? La scanarea publicatiilor si punerea lor pe blog? Atunci, va spun ca la Biblioteca Metropolitana Bucuresti va incepe anul acesta scanarea tuturor publicatiilor seriale care se afla la filiala Ion Heliade Radulescu. Dac insa va referiti la prezentari simple, acestea vor putea fi gasite atit pe Pro Libro (voi cauta sa mentin un „trend” ascendent postarilor mele) cit si pe blogul http://altmarius.weblog.ro.
    Deschiderea ultimului blog am facut-o tocami in ideea ca istoria presei -desi bogata – este putin cunoscuta, iar multe publicatii actuale (de cultura) au o circulatie confidentiala.

  2. Ma gândesc la ceva foarte simplu. Nimic mai mult decât în exemplul dat: un catalog (listă) alfabetic(ă)de seriale româneşti şi străine pe teme de biblioteconomie şi informare documentară (cu adresele unde pot fi accesate, dacă e cazul), unde să poată adăuga fiecare revistele cunoscute sau preferate. E mai uşor de realizat şi de actualizat în comun. Pentru cele româneşti există bibliografia naţională, dar aşa ar fi mai la îndemână. Poate ar fi de folos la completarea bibliografiei cercetate de bibliotecarii care sunt în situaţia de a întocmi lucrări de specialitate cu ocazia perfecţionărilor, a obţinerii gradelor profesionale etc., de exemplu. În bazele mele de date, mi-am deschis o astfel de listă, în încercarea de a mă ţine la curent. Cred că poate fi utilă şi altor bibliotecari.

    Dacă vreţi să scanaţi colecţia de seriale din biblioteca Dvs. cred că ar fi bine să vedeţi ce digitizări s-au făcut deja. Ştiu, de exemplu, că Biblioteca Judeţeană ”George Bariţiu” din Braşov http://www.bjbv.ro/ finalizează digitizarea colecţiei integrale a Gazetei de Transilvania. Înainte de a începe digitizarea bibliotecar dr. Ruxandra Nazare s-a informat la bibliotecile publice dacă există proiecte similare sau digitizări realizate până la acea dată. E o economie de efort şi o măsură de protejare a exemplarelor existente. Pentru cele digitizate deja de altii, e suficient să se digitizeze părţile ce prezintă particularităţi (mărci de proprietate, însemnări etc.). Oricum, mult succes!

  3. Da, este o idee demna de a fi luata in consideratie! Spuneti cum, va voi putea trimite titluri de publicatii seriale de cultura (Franta, Spania, Marea Britanie, Germania) mai putin cunoscute in mediile din Romania, inclusiv adresele site-urilor respective. Pare ciudat (dar nu e), cu publicatiile romanesti (din Ardeal sau din Moldova) stau mai prost. Regionalismul este atotputernic d.p.v. al circulatiei publicatiilor. In acest sens, daca mi-ati putea trimite unele scurte prezentari ale publicatiilor la care aveti abonament, sau pe care le cunoasteti, ar fi excelent.

  4. se poate face, dar pentru asta ar trebui sa castigam un proiect (pentru soft, cei care introduc, server, intretinere). adica ma gandesc la ceva mai serios, ceva in genul acestui site facut de spanioli: http://www.temaria.net/

    deocamdata poti crea tu ioana o pagina in plus pe blog sau pe wiki de reviste de biblioteconomie romanesti si fiecare sa adauge

  5. Ideea e foarte bună şi poate reprezenta un început pentru un proiect ca cel spaniol.
    Pentru revistele care pot fi accesate online există deja contul prolibro pe delicious.com unde pot fi adaugate si vizitate aceste adrese. E drept ca acest cont nu a fost actualizat de ceva vreme dar acest lucru poate fi remediat.

  6. @ altmarius
    În ceea ce priveşte publicaţiile din Maramureş, stăm destul de bine cu evidenţa lor, datorită serviciului bibliografic. Sunt convinsă că şi în celelalte biblioteci judeţene este la fel. (Pot fi contactaţi.) Mai mult, avem o colegă, Maria Gârbe, bibliotecară la Filiala „Ion Şiugariu”, foarte interesată de presa locală. În anul 2005, biblioteca i-a editat lucrarea „Publicaţii seriale maramureşene post decembriste : catalog”. Dacă prezintă interes, pot să fac o selecţie şi vi le comunic prin e-mail, eventual. De asemenea, pot să vă dau şi lista cu publicaţiile de gen din Transilvania la care suntem abonaţi, să selectaţi titlurile la care doriţi prezentări.

    Aveţi dreptate cu regionalismul. Dar am citit undeva (nu-mi aduc aminte unde, spun ce am înţeles eu şi uite aşa începe plagiatul…) că bibliotecile nu mai sunt chemate să aducă lumea în comunitate ci să scoată comunitatea în lume. Să zicem că, dacă eu vă comunic aceste informaţii, sunt pe linia acestui deziderat 🙂

  7. @ioana dragota
    Pur si simplu, in afara de publicatiile cu „traditie” in lumea literelor, Vatra, Steaua, Transilvania, poate inca doua-trei, nu cunosc ce se publica acum in Ardeal. Nici site-urile specializate nu-mi sunt de folos, intrucit se refera cu precadere la publicatiile politice. In momentul in care ati putea sa-mi dati titluri, eventual insotite de descrieri, istoric, poate si o fotografie, le voi introduce cu placere pe blogul meu, sub semnatura dvs.

  8. @ marinpruteanu
    Ceea ce spui la începutul răspunsului, mă depăşeşte de la kilometri… Eu pot să caut, să adun, să organizez şi să ofer informaţie brută. M-am uitat mai atent unde ar merge şi mi se pare potrivit pe ProLibro wikispaces (presupun că permite legături), dar acolo nu am putut sa fac log in.

    @ Claudia
    Cred că trebuie să ma duci de mână la contul respectiv, că nu mă descurc.

    Aştept instrucţiuni în particular de la amândoi.

  9. Numai pentru colectie de adrese mi se pare ca e mai bine sa folosim del.icio.us, cum spune Claudia.
    Pentru a administra contul prolibro de pe del.icio.us folositi username: prolibro si password:[sters de Claudia din teama de spam] .
    Eu deja am introdus adresele semnalate de Ioana.

    Pe wikispace se intra la fel cu „prolibro” si [sters de Claudia din teama de spam].

  10. @ marinpruteanu & Claudia
    Am cautat, am gasit, am inteles. Mi se pare potrivit. Multumesc!

  11. Am sters parolele pentru ca am avut experiente foarte neplacute cu spamul. Daca vreti sa editati deliciois sau wikispace-ul si nu ati apucat sa vedeti parola postata mai sus dati un email:)

    Oricum pe delicious eu zic ca e mai usor sa iti faci propriul cont si sa adaugi prolibro, biblioteciscolare s.a. in reteaua ta si sa le trimiti adresele care crezi ca ii intereseaza.

  12. E o metoda foarte buna de hot swapping pentru info snippets cum ii zice englesul, adica pe langa faptul ca iti salvezi linkurile are ti se par interesante, acestea pot fi si adnotate chiar consistent.
    Pentru toti cei care folositi Firefox exista niste extensii foarte dragute care te ajuta la navigare atunci cand gasesti un link interesant si vrei sa-l adaugi colectie foarte repede chiar din interfata browserului. E foarte rapid, foarte eficient…

Comentariile sunt închise.

