Biblioteca Digital Hispánica

Ieri, adica pe 16 ianuarie, s-a facut un fel de (re) lansare a Bibliotecii Digitale Hispanice (biblioteca a fost in faza de test si are deja digitizate 10.000 de titluri). Pe acest site sunt legaturi si catre celelalte biblioteci digitale importante din Spania. Biblioteca Nationala a Spaniei prevede o digitizare masiva incepand cu 2008. BDH va creste cu pana la 200.000 de lucrari in urmatorii 5 ani. Context in care Biblioteca Nationala spera la o diminuare a consultarii directe a documentelor de patrimoniu de pana la 90%. Enorm!

De doamna director Tarziman mai stie cineva ceva si ce proiecte mai are Biblioteca Nationala a Romaniei, ca eu nu am gasit nimic. Am intrat pe site si e acelasi site urat si cu un continut ridicol si acelasi catalog inconsultabil cu o pagina intermediara care te informeaza ca ” prin uşa din stanga ajungeţi în sălile noastre de lectură, unde puteţi citi operele care vă interesează. Prin uşa din dreapta consultaţi cataloagele noastre.” De fapt nu e nicio usa si oricum nu functioneaza decat legatura din stanga, dar care nu inteleg daca ma duce la texte digitizate sau doar la catalog. Poate ma lamureste cineva cum functioneaza. Site-ul BAR vad ca nu raspunde si nici acum cateva zile nu mergea. Exista vreun proiect serios, institutional, de digitizare care functioneaza in Romania?

4 Răspunsuri

  1. BAR- avea pe site descrierea colectiei de manuscrise digitalizate ale lui Eminescu dar colectia lipsea. Am trimis un email sa intreb daca lipseste un link sau am inteles eu gresit in ce consta colectia dar nu am primit nici un raspuns.

    De la domnul Matei de la Institutul de Memorie Culturala am inteles ca la inceputul acestui an ar trebui APOGRAF-ul sa aiba o noua infatisare. Vad ca asa anunta si pe site-ul http://cimec.ro/Resurse/Biblioteca_digitala.htm
    Sa speram ca nu mai dureaza mult.

  2. O surpriza deosebit de agreabila mi-a fost produsa de intrarea pe site-ul Universitatii din Leon, cind efectuind o documentare pentru incunabule, am gasit digitizata intreaga colectie de incunabule… La noi inca nu se intelege ca documentele trebuie accesate pe cit posibil in mediu electronic, pentru a putea fi protejata hirtia. Deja degradarile multor documente romanesti sunt ireversibile. Speram insa ca in viitori 50 ani (cine-i apuca) sa adoptam si noi formatul electronic, macar pentru patrimoniu.

  3. la BAR se puteau accesa documentele, dar te puteai rataci. dupa ce intrai in biblioteca Mihai Eminescu sau nu stiu cum se numea exact fiindca acum nu o pot accesa, aveai impresia ca ai ajuns din nou la catalogul bibliografic, dar nu era asa. daca faceai o cautare, documentele gasite aveau o iconita care te ducea la documentul scanat. eu imi pusesem mari sperante in d-ul Dan Horia Mazilu, dar dupa ce a organizat concursul prin care din nou au fost indepartati cei tineri si li s-a prelungit contractul celor din vechea echipa, refractari la cultura digitala si pe care cred ca ii costa sa isi deschida e-mailul, m-am mai linistit. aceasta este una dintre probleme: dominatia in institutiile culturale (biblioteci, universitati, etc.) a unei elite inadecvate care se epuizeaza in rivalitati si combinatii. sunt oameni care iubesc cultura, nu zic nu, dar o iubesc intr-un mod care ii face rau. acesti oameni sunt ineficienti in administrarea treburilor culturale, sunt daunatori, au o mentalitate culturala extem de inapoiata. acesti eruditi, unii dintre ei chiar sunt eruditi, sunt inculti in noua cultura.

  4. Nu stiu daca e neaparat o noua cultura. E mai degraba un nou management al culturii si informatiei de care, dupa cum se vede, putini au habar.

    Eu am intrat destul de des sa caut manuscrisele lui Eminescu, am cautat si in catalog „Eminescu”, am mers si pe inregistrati dar nu am reusit sa ajung la ele. Chiar sunt curioasa unde era iconita aia!!!

    La APOGRAF am avut o problema asemanatoare dar pe invers: acolo se ajungea usor la documentul scanat dar imi era foarte greu sa inteleg ce documet vad. E drept ca nici cunostintele mele minime de latina nu ma ajutau dar totusi, un proiect digital este pentru public nu (asa cum suntem obisnuiti se pare) pentru bibliotecari.

Comentariile sunt închise.

