The New York Times Review of Books (nr.2/2008)

Astazi a aparut numarul 2 al revistei americane in traducere romaneasca The New York Times Review of Books. Un marketing absolut defectuos al editurii Univers, si al ziarului Cotidianul, face ca aceste numere din prestigioasa revista sa fie obligatoriu distribuite cu un volum al editurii franceze Gallimard din colectia „Decouvertes”. Intrucit nu toate volumele acestei colectii pot prezenta un interes egal, era mai normal ca revista sa poata fi distribuita si separat. Ca bibliotecar de presa intimpin numeroase incoveniente: incepind cu faptul ca trebuie sa fac un abonament pentru care trebuie sa platesc si pretul cartii, desi aceasta nu intra in colectiile de presa. Nu contest valoarea foarte ridicata a volumelor din „Decouvertes” (prost tradusa la noi „Enciclopedica”). Contest modalitatea de vinzare, specifica librariilor din epoca Ceausescu, cind, daca voiai sa cumperi o carte buna, trebuia sa cumperi – in acelasi pachet – si trei proaste.

Imi pare rau ca nu pot face deocamdata o prezentare a revistei The New York Times Review of Books. Sper insa ca  marketingul ziarului si al editurii Univers sa dea dovada de flexibilitate, si sa renunte la vinzarea conditionata, de altfel interzisa prin lege.

Anunțuri

2 Răspunsuri

1. Tocmai am aflat că aceste practici de marketing sunt folosite cu „succes” atât de lumea editorială cât şi de marile baze de date cu articlole şi jurnale online. Pentru a obţine două jurnale care sunt cele mai căutate biblioteca trebuie să achiziţionze la pachet încă 7-8 care, evident, nu sunt foarte bune. Bibliotecarii de aici sunt foarte nemulţumiţi şi încearcă scadă preţul de achiziţie unindu-se mai multe biblioteci şi făcând o comanda mai mare.

Ce vrei să spui cu vânzarile condiţionate sunt „interzise prin lege”?
    Cu cei de la editura Univers sau Cotidianul se poate vorbi să accepte de exemplu ca bibliotecilor publice din întreaga ţară să le ofere aceste reviste fără cărţi sau eventual la un preţ mai mic?

2. Cred ca am avut o exprimare putin cam dura – ideea era ca au combinat un volum (de cele mai multe ori bun, de la Decouvertes, Gallimard) cu NY Times Book Review, si asta a creat nemultumiri. Revista se putea vinde separat, asa cum procedeaza ziarul, iar optional, puteai sa cumperi si cartea . In acest mod, bibliotecile sunt descurajate sa faca abonamente, nemai vorbind de simplii cititori, care nu intotdeuna agreeaza pachetele. Si mai e ceva: la inceputul anilor ’90, aceasta practica (si din cauza regimului Ceausescu) fusese interzisa. La asta m-am referit cind am evocat legea.
    am incercat sa iau legatura cu ziarul Cotidianul, dar fara succes; cei de la editura sunt inabordabili.