Târg de carte cenzurat

Iată un articol despre cenzura practicată la Târgul de carte de la Cairo.

http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/392715/Cenzura-in-numele-lui-Allah/

Mă întreb cum se desfăşoară activitatea bibliotecarilor acolo.

4 Răspunsuri

  1. Am citit si eu un articol in care se vorbeste despre initiativa unor musulmani de a face presiuni asupra Wikipediei sa scoata imaginile cu Mahomed cu fata descoperita din enciclopedie. Raspunsul Wikipediei a fost de refuz pe motiv ca nu face cenzura in beneficiul nici unui grup particular, ca evocarea nu este in context religios, ci informativ si ca nu incalca legile statului Florida unde se gasesc serverele.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Muhammad/FAQ#.22It_offends_Muslims.22

  2. Răspunsul cu serverele din Florida mi se pare o găselniţă avocăţească complet nepotrivită cu ceea ce susţin ei de fapt.

    Că tot vorbim de cenzură, există în Romania titluri care să fie interzise, pe care biblioteca nu are voie sa le deţină şi să le pună în circulaţie? Întreb asta pentru că am fost surprinsă de curând să aflu că există ţări mai la vest de noi în care Mein Kampf este interzisă. Voi ce ştiţi de asta?

  3. Din câte ştiu, nu există nici un fel de prevederi de acest gen pentru bibliotecile publice.

    Acuma, dacă ai deschis subiectul, îmi dau seama că nu există nici prevederi explicite că bibliotecile nu au voie să facă cenzură. Adică, după cum vrea fiecare şi după cum gândeşte, poate să facă acest lucru într-un mod voalat. De exemplu, pot pur şi simplu să nu cumpere anumite materiale (inclusiv din raţiuni personale), sau pot să restricţioneze circulaţia altora sub diferite alte motive.
    Am auzit bibliotecar afirmând (nu de-al nostru, dar n-are importanţă): „Cât trăiesc eu, cartea X nu va fi în acces liber.”

    Iar ajungem la faptul că totul e în mâna bibliotecarului, după cum am mai zis.

  4. Eu la BCU Bucuresti nu am auzit nici de norme de selectie care ar putea fi interpretate ca cenzura si nici de opinii obtuze precum cele evocate de Ioana. Dar nu m-as mira sa existe astfel de pareri. Eu am introdus si Mein Kampf fara probleme si cred ca puteam sa introduc orice. Nu stiu daca nu e interzisa editarea lui Hitler, desi a existat cel putin o editie dupa revolutie.
    Discutii sunt privind selectia, e normal. Insa au fost argumentate. Mai mult, cand au fost discutii s-a mers mai curand pe acceptarea in fond decat pe excludere. Cel putin odata cand au fost discutii mari cu ce sa retinem din fondul bibliotecii de studii politice a partidului comunist, conducerea bibliotecii a decis sa „gresim” facand o selectie indulgenta si cred ca a fost foarte intelept. Dupa cum stim, la selectie e mai bine sa gresesti prin exces decat prin absente poate irecuperabile.
    Sigur ca totul sta in evaluarea, intuitia, capacitatea de a colabora si de a se informa cu care e dotat bibliotecarul.

Comentariile sunt închise.

