Mall cultural?

Ministerul Culturii a prezentat unele materiale despre noua sa concepţie privind Biblioteca Naţională a României. Nu sunt foarte detaliate. Se insista mult pe solutia arhitectonica in care trecutul este conservat sub forma unor fantome arhitectonice, fiind expulzat şi expus în acelaşi timp. Mi se pare un drum riscant care poate sa iasă şi foarte bine dar poate sa fie si un fiasco la proporţii colosale.

În ceea ce priveşte ideea de mall cultural, ca sa fiu sincer nici aceasta nu mă încântă foarte mult. Adica, în teorie, nu am nimic împotriva unei viziuni care pare să modernizeze concepţia depre spaţializarea activităţilor culturale. Asocierea însă a sintagmei de mall cultural cu ideea de bibliotecă naţională este pentru mine greu de acceptat. Nu mi se pare că redefineşte ideea de bibliotecă naţională, cât că o descalifică. Poate fi din cauza vârstei mele care deja nu mai e prea tânără şi a prejudecăţilor învechite pe care se poate sa le am. Mi se pare totuşi prea mult, pentru mine, ca România să fie ţara în care sexy-barurile se numesc „Biblioteca”, iar Biblioteca Natională îşi spune „mall”. Ideea unui spaţiu cu multiple oferte culturale, în schimb, îmi place. Bun, e adevărat că nu mai e o ideea revoluţionară. Este canonul în care sunt gândite bibliotecile în ziua de astăzi.

Aşteptăm să apară mai multe detalii ca să putem comenta, poate chiar un site al proiectului.

bib-1.jpg

3 răspunsuri

  1. Nu mi-a plăcut deloc prezentarea. În plus mi se pare că iar punem carul în faţa boilor Ce roluri vrem să joace biblioteca naţională în noua formă? Ele trebuie enumerate clar şi văzut cum/dacă poate actuala structură a clădirii să le faciliteze. Câte calculatoare ai văzut în prezentare? Automatizarea sistemului de reaşezare a cărţilor e trecut in proiect? Acces liber la raft? Depozit modern? Acoperirea faţadei mi se pare utimul lucru la care ar trebui să se gândească. Dacă biblioteca e „moarta” nişte geamuri oricât de artistic gândite nu o învie.

  2. Absolut de acord cu voi: cred ca ar trebui sa deschidem o campanie serioasa pentru a-l convinge pe actualul ministru al culturii sa nu se mai joace cu vorbele; Biblioteca Nationala nu poate fi confundata cu un supermarket – orice tara normala isi are Biblioteca ei, dar guvernantii nostri in goana dupa comisioane arunca la gunoi idei fundamentale.

  3. Aici un articol din Ianuarie: http://www.gandul.info/arta/biblioteca-nationala-va-fi-gata-in-2011.html?3940;2355507
    Lucrarile incep in Aprilie. Sa speram ca cei implicati in acest proiect o sa paticipe la seminarul LIBER Architecture Group din Budapesta si Debrecen de anul acesta.

    Si un exemplu de proiect de biblioteca nationala in Lituania(e in lituaniana dar imaginile sunt suficiente pentru a intelege despre ce e vorba) http://www.youtube.com/watch?v=lwfdEs880UE

Comentariile sunt închise.

