Cum sa te joci cu focul (or how to change a world)

Cine si de ce este de acord cu urmatoarele:

1. No employee should be allowed to work more than 10 years in one library (or nu ar trebui lasati sa lucreze pe aceeasi pozitie si sa faca aceleasi lucruri mai mult de 5 ani.)

2. The future employee should not be allowed to work in a library if he/she doesn’t speak and write (in) English.

3. The manager/managers of a library shouldn’t be older than 40.

As avea nevoie de raspunsuri sincere si concrete.

14 Răspunsuri

  1. 1. Cu partea a doua sunt in mare parte de acord, pt ca omul are nevoie de diversitate si la locul de munca. Nu stiu daca termenul trebuie neaparat sa fie 5 ani… depinde de complexitatea muncii. Eu personal in zece ani, am ocupat dou posturi diferite la biblioteca.
    2. De acord, pentru ca resursele de pe internet, dar si publicatiile din periodicele specializate apar mult mai repede sau exclusiv in limba engleza. Totusi alte limbi staine de circulatie internationala, precum si limba folosita de comunitatea pe care biblioteca o deserveste ar trebuie cunoscute de catre bibliotecari.
    3. De acord, mai ales in tariile ex-comuniste unde mentalitatea celor peste 40 de ani este mult influentat de situatiile din aceea perioada. Alt argument, societatea, stiintele, inclusiv biblioteconomia si managementul, sunt in schimbare continuua la care tinerii fac mai bine fata. Argument pro-age: experienta.
    Cam atat, in graba:)

  2. Mi se pare ca trebuie sa facem niste mici distinctii intre bibliotecile publice si cele universitare. Ideile de mai sus se potrivesc foarte bine pentru bibliotecile universitare…Pentru cele publice 2. mi se par prea dur. Ar fi de preferat ca bibliotecacul sa stie cel putin o limba straina dar la bibliotecile publice nu as pune-o ca obligatorie.
    La bibliotecile scolare ( la fel ca la cele publice din sate) e un pic mai dificil…de cele mai multe ori ai un om sau doi cu o biblioteca…

    Ar mai fi de spus ceva ce nu stiu cat e pus in practica in Romania: pentru rearanjarea cartilor in biblioteci nu iti trebuie bibliotecari cu studii. De exemplu, la biblioteca publica unde am fost voluntara acum catva timp, cartile returnate de utilizatori erau repuse pe rafturi de catre voluntari sau oameni platiti cu ora. Iar seara dupa 6, publicul era servit de catre un singur bibliotecar, ajutat de voluntari. Tot acolo am vazut bibliotecari angajati cu jumatate de norma care veneau dupa-amiezile sau in weekend. Oamenii acestia nu au nevoie sa isi schimbe posturile des pentru ca nu stau 8 ore pe zi si fac acelasi lucruri…Nu le trebuie pregatire de specializare pentru ca, daca e ceva ce trebuie sa stie, afla de la bibliotecarii cu pregatire din biblioteca.
    La bibliotecile universitare sint angajati studenti sa lucreze 10 -20 de ore pe saptamana si sa-i ajute pe bibliotecari. In plus, pentru a ajunge bibliotecar „plin” trebuie sa publici articole de specialitate destul de serios.

  3. As fi de acord cu necesitatea ca un bibliotecar sa cunoasca una-doua limbi straine (ba chiar as introduce-o ca obligatie de serviciu: ce face acel bibliotecar, caruia ii este ceruta o referinta intr-o limba de circulatie, iar el nu intelege despre ce este vorba?). Pe de alta parte, (avind si mai mult peste 40 de ani) nu voi fi de acord niciodata cu asertiunea ca managerul unei biblioteci trebuie sa fie tinar: experienta (care se capata in zeci de ani de munca) nu o poate avea un tinar, decit daca este exceptional de dotat.
    Inca ceva: Este bine ca un bibliotecar sa cunoasca toate aspectele activitatii sale, dar daca-l muti la fiecare 5 ani, nu va mai da randament; omul potrivit la locul potrivit!
    Concluzia: experienta, continuitate, si tinerete (daca se poate), in aceasta ordine.

  4. altmarius,

    experienta de manageriat din zeci de ani de comunism face mai mult rau daca e aplicata acum. Economia e alta, societatea e alta…Iar daca un manager e tanar nu inseamna neaparat ca nu are experienta. Si, dupa cum spunea si Cube, tinerii au mai mari sanse sa se adapteze la schimbare iar bibliotecile trebuie sa se schimbe daca nu vor sa moara…

    Cu schimbarea la 5 ani se poare face altfel. Sa modifici anual fisa postului, intr-o mai mica sau mai mare masura, in functie de randamentul pe care persoana din acel post il da. Directorii de biblioteca de aici fac acest lucru anual pentru toti bibliotecarii.

  5. Stimate leafglass, nu stiu de unde scrii, cine esti.
    Iti spun doar atat: te repezi, chestionarul nu este deloc edificator(daca vorbim la general).
    Eu tocmai am implinit 54 de ani si cand am vrut sa devin bibliotecara, acum mai bine de 15 ani, mi s-a pus conditia sa cunosc o limba straina( si chiar am dat proba). Si-ti mai spun ca un bibliotecar scolar face de toate, nu are timp de plictiseala sau plafonare. Bineinteles, daca vrea sa muncesaca. In ceea ce priveste mentalitaatea-o acuzatie nefondata-cine a vrut sa-si deschida mintea, si-a deschis-o. Ceea ce propui dumneata se numeste discriminare, asa cum fac unii angajatori cand dau anunt la ziar spunand ca prefera tinere pana in 25 sau 30 de ani………………Tineretea e frumoasa si eu iubesc tinerii, dar numai pe cei destepti si harnici.

  6. Draga D-na Diana Ionescu,

    In primul rand, La multi ani ! (cum ca ati implinit 54 de ani).
    Cele trei „idei” sunt doar idei astfel ca nu e nevoie impacienta si acuzatii (discriminare), si nu cred ca o comparatie cu un angajator ce prefera tinere pana in 25 sau 30 poate fi fondata pe baza acestei liste -> bineinteles ca nu stiti de unde scriu si ca nu ma cunoasteti -> : numele meu este Marius Padurean, am 24 de ani si sunt student, in an terminal , la biblioteconomie. Nu angajez si nu concediez pe nimeni🙂 si nu vad de ce o (simpla) lista ar trebui sa reprezinte un asa afront. Ma intereseaza raspunsurile si nu urmaresc sa jignesc, intrr-un fel sau altul, pe nimeni.
    Acesta nu este un chestionar si nu are un scop edificator. Departe de mine idea de a intocmi un chestionar edificator.
    In ce priveste idea de repezeala: credeti ca exista o anumita varsta la care cineva poate sa puna aceste intrebari unui grup de oameni cu „fruntea deschisa” si plini de informati, cum sunt bibliotecarii? De ce nu e normal sa intrebi ceea ce vrei sa intrebi? Exista vreun adevar ce ar putea periclita pe cineva? NU CRED. Sunt trei idei, (le puteti numi cum doriti) si intentia mea a fost si este si va fi mereu sa vad reactia unui grup.
    Oricum, in cazul in care vreuna dintre cele „trei” va cauzat vreo neplacere, imi cer scuze. Nu era intentia mea.

    PS. Sa nu uit, singura observatie facuta asupra ideii de varsta a fost cu referire la idea de manager. Aveti intentii in a devenii managerul unei mari biblioteci? Ar fi interesant daca raspunsul d-voastra ar fi da. Ati castiga astfel respectul meu cu deplinatate.:) V-as intreba insa, apoi, de ce v-ati dori statutul de manager si ce credeti ca ati putea implementa nou.
    Iar in ce priveste prima idee de pe lista de trei, a nu se interpreta gresit: „to work more than 10 years in one library” -> a nu se intelege ca dupa 10 ani un bibliotecar trebuie concediat. Am zis „ONE” library.

    Astept reply.
    M.

  7. D-na Diana Ionescu

    one more thing: una dintre colegele mele de facultate are si ea peste 50 de ani, si trebuie sa va spun, daca e sa luam in serios cele trei idei de mai sus, ca si ea imi impartaseste ideile, si lucreaza in domeniu de 16 ani.

    m

  8. ptr. D-na Diana Ionescu

    http://leafglass.blogspot.com/2008/04/reading-manifesto.html
    (o invitatie)
    (pentru mine, a fi „destept si harnic”, cum spuneti d-voastra, inseamna, printre altele, sa purtam acest schimb de replici)

    m

  9. Pina la urma, toata discutia se transforma intr-un steril „conflict intre generatii”. Tinerii intotdeauna vor afirma ca ei au construit lumea, si inaintea lor a fost vid, iar batrinii vor afirma ca daca n-ar fi existat ei, nici tinerii nu s-ar putea lauda cu nimic! Adevarul este intotdeauna la mijloc. Dar ideea de a da afara batrinii (si credeti-ma pe cuvint, intr-un alt mediu am trait chestia asta) pe motiv ca se vrea scaderea mediei de virsta la 30 de ani, este un cretinism de-a dreptul! Experienta batrinilor trebuie impletita cu impetuozitatea tinerilor si dorinta lor de nou. Chiar daca au trecut niste zeci de ani peste noi, nu suntem de aruncat la „lada de gunoi a istoriei”.

  10. Uite vezi, de aste ar trebui ca diplomaţia să fie curs obligatoriu. Eu înţele foarte bine ce a vrut să spună Marius P. şi nu avea de a face cu aruncarea oamenilor valoroşi la lada de gunoi, nici cu faptul ca tinerii cred ca inaintea lor nu a fost facut nimic bun. Dar pentru că nu şi-a prezentat ideile într-un cadru bun, folosind tonul potrivit s-a ajuns aici.

    Mi-a placut ce ai spus ca experienta batrinilor trebuie impletita cu impetuozitatea tinerilor si dorinta lor de nou. Dar ce faci când, cei care au putere de decizie în biblioteci nu cred acelaşi lucru?

    Ar mai fi ceva ce poate se scapa din vedere. Bibliotecile au mereu nevoie de personal tanar calificat. Daca nu ii atragi cumva inspre a practica meseria aceasta pe cei care termina biblioteconomia, nu le dai de inteles ca vor fi lasati sa aduca noul in biblioteca …exista atatea locuri in care se pot angaja incat pentru ei nu e o mare pierdere. Dar pot bibliotecile din Romania sa-si permita aceasta pierdere?

  11. Trebuie sa vad daca am inteles eu bine ce-a vrut sa spuna Marius Padurean in limba engleza: apropo, nu m-ar fi deranjat si o traducere, intrucit la engleza nu sunt „imbatabil”!
    1) Nici un angajat sa nu stea intr-o biblioteca mai mult de 10 ani – si atunci, ce facem cu bibliotecarii specializati (eu sunt unul dintre aceia, la presa), in conditiile in care o gestiune de presa este foarte dificila: zeci de mii de titluri, milioane de articole intr-un spatiu limitat. Nu vine nimeni la presa, si un om specializat se creeaza foarte greu.
    2) Un bibliotecar nu poate lucta intr-o biblioteca daca nu cunoaste engleza… Dar daca el cunoaste rusa, chineza, sau, mai stii, filipineza, poate lucra?
    3) Asupra teoriei cu managerul de maxim 40 de ani m-am pronuntat.
    Problema serioasa a ridicat-o Claudia: cum determinam tinerii (care nici nu stiu, in mare majoritate, ce-i aia biblioteca) sa vina sa se apuce de aceasta meserie, care in Romania este si foarte prost platita, si nici nu face greve!

  12. Marius,
    Eu nu m-am suparat deloc, doar mi-am exprimat punctul de vedere.
    Reactiile postate dovedesc ca demersul tau nu a fost inutil, s-a facut o dezbatere.
    In categoria „tineri destepti si harnici” , te-am inclus din start deoarece mi-am dat seama ca esti interesat, altfel nu te oboseai sa postezi chestionarul cu pricina.
    Succese!!!

  13. Mie imi sunt dragi colegi cu orice vechime daca au suflet tanar. Am invatat multe de la cei cu vechime in biblioteca si acum sunt si eu in masura sa invat pe altii. Noi cei de 40 de ani ne bucuram sa vedem tineri care sunt cu adevarat interesati de viata secreta a bibliotecilor dispusi sa se implice.
    A face o aceiasi activitate de biblioteca timp de 10 ani duce la o oarecare limitare, si pentru unele tipuri de personalitati poate fi chiar frustrant.
    Referitor la limba straina obligatorie, de acord, dar poate fi oricare, de ce doar engleza?

  14. Dain mare sunt de acord cu dumneavoastra.
    1. ca o limba straina sa fie insusita indiferent care ar fi acum nu numai engleza trumfa electronic ci si alte limbi straine cum ar fi limba spaniola sunt atatea resurse web in aceasta limba….
    2. nu sunt de acord cu primul punct ca nu ar trebui lasati sa lucreze pe aceeasi pozitie si sa faca aceleasi lucruri mai mult de 5 ani…. cum te specializezi pe anumita ramura clar definita si tot timpul urmezi programul invatarea continua, mai cred ca aceasta decizie tine de bibliotecarul in cauza daca peste 5 ani decide sa faca alte lucruri sau nu, nici un caz sa i se impuna acest lucru.
    3. Legat de diferentele de varsta eu cred ca orice varsta e potrivita pentru mediul bibliotecilor tanar sau batran. Un bun manager poate avea si 25 de ani poate avea si 45 sau 55 daca vreti…. nu cred ca varsta e problema, trebuie abordat subiectul altfel ce stie cat stie diponibilitate mai ales… cam acestea au fost parerile mele de studenta la bibliologie an terminal

Comentariile sunt închise.

