Unde si cand Inchizitia nu are sens si e ridicola?

Cati dintre noi uram biblioteca?
Poate ca nici unul. Dar daca am fi elevi si am fi inchisi in biblioteca, cinci zile pe saptamana si obligati de bibliotecar sa citim 6 romane si sa facem fise de lectura?
Evident ca am ura-o toti.

Unde si cand Inchizitia nu are sens si e ridicola?
Oricand si oriunde. Nu traim in Evul Mediu, si nici in comunism, mai nou.
Acesta este un Ev Media. Astazi nu tundem baietii chei pentru a-i disciplina (caci disciplina nu sta in lungimea sau cantitatea de par de pe cap) (nu suntem Samsoni) si nu transformam elevele in vice-femei-de-servici (ce parinte ar fi de acord cu asta? si mai mult de atat, ce director de scoala, in secolul 21, ar aplica o astfel de masura?). Iar daca nimic din acestea nu suna bine si suntem cu totii impotriva unor astfel de torturi (psihice), de ce aparitia unui astfel de articol?
Sa nu mai existe alte solutii?
Spune asta ceva despre competentele profesorilor?
A sarit presa in ajutorul profesorilor cu astfel de scenarii?
Fiti seriosi oameni buni si va rog, maturizati-va !!!

Astazi copii au nevoile pe care societatea le creaza, nevoi pe care parintii si profesorii (implicit scoala) trebuie sa le implineasca. Ce vreau sa spun cu asta? Nimic. E o simpla fraza ce nu instiga la nici un fel de violenta, si cu atat mai putin la metamorfoza unei institutii publice de natura bibliotecilor in centre de reeducare.

Domnilor si Doamnelor:

Lectura nu se impune.
Biblioteca nu e inchisoare.
Daca le spuneti copiilor asta, va vor crede.
Crezand asta impreuna cu ei, veti fi doar niste copii impreuna cu ei si, astfel, e de inteles de ce ei se comporta asa cum o fac.

Aveti grija la tot ce ganditi, s-ar putea sa ajunga pe hartie exact din propriul d-voastra stilou, sau si mai rau, in comportamentul celor ce va asculta si va citesc.

Nu creati Inchizitii, caci riscati sa fiti arsi pe rug.

12 Răspunsuri

  1. Marius, e o mica diferenta intre ce ar trebui sa fie si ce este de fapt in Romania. Hai sa luam exemplele tale.
    Lectura nu se impune.
    Asta daca ai noroc sa o descoperi inainte sa ajungi la scoala. Pentru ca, daca ai uitat cumva, ceea ce au de citit copiii in scoala se numeste „lectura obligatorie”. Listele sunt impuse. Da, exista profesori de romana carora le pasa si ii lasa pe elevi sa citeasca si alte carti dar mi-e teama ca procentul lor, din totalul profesorilor, este destul de mic.

    Biblioteca nu e inchisoare.
    Hm.. Accesul la raft nu este posibil in multe dintre bibliotecile noastre iar, cum e cazul BCU, multe pot fi consultate doar la sala de lectura. Deci cartile sunt destul de bine inchise acolo si omul daca vrea sa ajunga la ele trebuie sa se inchida si el in biblioteca…Problema cea mare nu e ca oamenii vad bibliotecile ca inchisori ci ca bibliotecarii sunt, in unele cazuri, gardieni. Imaginea aceasta de pazitori si detinatori ai cunoasterii le este pe plac bibliotecarilor, ii face sa se simta puternici. Utilizatorului ii este facuta o mare favoare ca este lasat sa acceseze biblioteca…

  2. Foarte adevărat ce spui, Claudia, în ceea ce priveşte accesul la raft, aproape inexistent la noi în ţară. Ca utilizator, am avut probleme foarte mari de a mă obişnui cu „regula” asta. Aveam cu totul alte aşteptări. Când am întrebat pe unii în măsura de a schimba ceva (mă refer la biblioteca universităţii noastre), mi s-a spus că e mai bine aşa, pentru că e mai uşor controlabil, mai sistematizat. Am avut totuşi şansa de a studia în străinătate, şi am văzut acolo cât de „sistematizată” şi bine pusă la punct poate fi o bibliotecă, chiar dacă se oferă accesul la raft. Aşa că, argumentele celor „sus-puşi” nu stau în picioare, iar noi suportăm consecinţele, fără drept la cuvânt. Mi se pare o mare prostie, şi cu greu pot accepta asta. Uf…..

  3. Incitante teme propui spre dezbatere, Marius (apropo, stii ca purtam acelasi nume…) Atit de incitante, incit ma determini sa reiau (sub alta forma, desigur) unele din aceste teme si pe blogul meu spre dezbatere).
    Nu stiu daca eu personal as considera Biblioteca o inchizitie: si asta fiindca mi-a placut sa-mi petrec viata printre hirtii tiparite si n-am avut parte decit la batrinete. Dar este foarte adevarat ca tot ce este impus este inchizitorial, si de cele mai multe ori comportamentul bibliotecarilor este unul de gardieni. Nu stiu daca neaparat accesul liber la raft – in biblioteca „mea” exista – rezolva problema.. Aici tine totul de educatia (cei 7 ani…) bibliotecarului, de dorinta cititorului reala de a se informa, in fine de multe necunoscute. Am cunoscut situatii in care elevi de 17-18 ani au venit dintr-o obligatie scolara evidenta si au sfirsit prin a nu mai pleca din biblioteca, si alte situatii in care nici nu au vrut sa auda de posibilitatea oferita de a se informa asupra temei.
    In orice caz, tema este extrem de interesanta.

  4. De data asta am fost pe linga subiect! Necitind articolul din Gardianul (un ziar, care din pacate, are obiceiul sa oripileze publicul prin subiecte tratate aiurea) nu mi-am dat seama despre ce era vorba in articolul lui Marius. Bineinteles, ca este propusa in articolul respectiv o prostie uriasa; nu numai ca nu se va artage tineretul spre lectura, dar a transforma lectura intr-o corvoada si un supliciu este de-a dreptul o imbecilitate.
    Imi cer scuze, ca, initial, citind doar acest articol, fara conexiunea necesara, am facut la rindul meu, un comentariu deplasat.

  5. PEOPLE LET’S GET REAL !!! :

    1. Caudia, exista o foarte mare diferenta intre faptul ca nu exista acces liber la raft si ceea ce creaza domnul cu pricina. Exista, apoi o si mai mare diferenta intre a exista liste de lectura obligatorie si a tunde baietii si a face din fete femei de servici (injosind astfel nu numai COPILUL, ci si femeile de servici, adica ce, cea mai josnica si umilitoare meserie intr-o scoala e cea de femeie de servici?) ceea ce domnul cu pricina stabileste pe cont propriu in articol. Foarte foarte usor putem intitula asta nazism.

    2. Viviana, ca si Claudia, a cauta motive pentru a scuza articolul ESTE LIPSIT DE SENS. Ceea ce a scris omul acolo au citit sute de mii de oameni, poate si nu numai atat, pe site, la commenturi, multi au fost de acord. Ce faceti voi, intr-un fel, e sa subliniati faptul ca DA, Biblioteca intr-adevar este un loc al neimplinirii, unde copii merita inchisi pentru a face cunostionta cu lectura.

    3. altmarius, temele nu sunt alegerea mea, incitante cum sunt (trista si inumana aceasta in cauza), sunt niste lucruri care dor … iata, asta stiu unii despre o BIBLIOTECA, ca e locul unde copii ar trebui inchisi. Nu a citit nici un parinte articolul ala? Nici o femeie de servici nu s-a simtit lezata? astfel de taceri ii definesc pe unii, dandu-le spatiu la tribuna unora precum cei ce scriu astfel de NIMICURI.

  6. Marius P.
    comentariile noastre erau legate de ce ai scris tu aici. Comentariile nostre despre articolul domnului le gasesti la la postul in care ai semnalat tu articolul. Contextul conteaza!
    Iar sutele de mii de oameni care au citit textul sunt sub 300, dupa cum spun statisticile de pe pagina articolului.

  7. Mărturisesc că numai după ce am citit răspunsul lui „altmarius” am parcurs şi articolul la care te refereai tu. Deci, aşa cum spune Claudia, eu vorbeam STRICT despre „post-ul” tău. Era pur şi simplu liberă exprimare, continuare a unei idei din textul tău pe baza propriei experienţe..:) Am găsit şi eu loc de a-mi plasa nemulţumirea cu privire la refuzul accesului la raft. Heh. În rest, domnul acela, autor de soluţii „nazi” e deraiat COMPLET.
    Oh, şi iniţial nici nu am înţeles la ce te referi cu adevărat, văzând doar ce ai postat aici. Mi se pare mie, sau ai pus linkul spre articol doar la tine pe blog?

  8. Vivi, linkul este postat si aici pe ProLibro si la mine pe blog 🙂 and excuse my tone from before 🙂 ….

    Claudia, ziarul Gardianul are si varianta in print, astfel ca cei 300 sunt mult mai multi decat credem, si pe langa asta mi s-a spus ca s-a discutat si la televizor si la radio aceasta PROSTIE. …

  9. Si care e tirajul Gardianului?

    Din nou Marius, noi ca bibliotecari nu putem face totul si haide sa facem bine ceea ce ne pricepem (sau ar trebui sa ne pricepem). La articolul acesta ar trebui sa raspunda educatori, profesori si bibliotecari…fiecare pe portiunea lor de competenta. Oricat de absurde mi s-ar parea afirmatiile lui (si crede-ma ca imi par) eu ca bibliotecar ar trebui sa raspund doar la partea legata de biblioteca. Daca autorul acela ar folosi biblioteca sub forma de spatiu de educare (asa cum dorim noi sa fie biblioteca) nu ar fi putut nici in 1000 de ani sa propuna tunsul si spalatul pe jos ca o completare a educarii oferite in biblioteca…Dar totusi o face. Eu sunt aproape sigura ca omul acesta a folosit biblioteca doar ca inchisoare, educare fortzata…si nu are nici cea mai vaga idee ca poate fi folosita altfel. A cui e vina?

  10. My mistake că nu am observat textul tău anterior, „Să nu confundăm bibliotecarii cu gardienii”, unde apărea şi linkul către articolul din Gardianul.

  11. Marius P.
    Pentru a defini oarecum mai exact articolul din ziar, si fiind in cunostiinta de cauza, voi spune: Gardianul nu este un ziar cerut in biblioteca, din x motive – dar unul dintre acelea este ca ii place sa dea cu oistea-n gard (articole nefondate, sau slab fondate, teorii abracadabrante, etc.) Nu trebuiesc bagate in seama aceste ineptii, doar daca ele ajung cine stie cum hotariri de guvern…

  12. De acord cu voi, dar discutia ar trebui purtata, cred, in doua directii, desi mi se pare ca ne indepartam considerabil de tematica acestui blog. Eu sunt un inversunat aparator al libertatii utilizatorilor si elevilor fata de orice fel de impunere si regulament. Totusi elevii trebuie sa se invete cumva cu regulile. Chiar astazi citeam in ziar, de exemplu, despre cazul unui copil de aici din Comunitatea Valenciana care ar fi spart cu mingea, din greseala, un geam in timp ce juca fotbal. Pentru acest lucru parintii au fost amendati cu 700 de euro (mai mult de jumatate dintr-un salariu normal aici). Baza juridica a fost o ordonanta a Consiliului local privind protectia conviventei cetatenesti. Acum se face o intermediere pentru a se substitui amenda cu o activitate prin care copilul isi va ocupa timpul liber si care ii va servi sa invete sa convietuiasca (nu stiu daca e vorba sa citeasca ceva sau sa faca un fel de cursuri de reeducare).

    Mai mult, aici se pune un accent considerabil in ultima vreme pe refacerea autoritatii profesorilor in scoli si stabilirea unor reguli de conviventa stricte in cadrul acestor institutii. A aparut chiar si un decret asupra drepturilor si datoriilor parintilor, profesorilor si elevilor pentru realizarea unei educatii „adecvate”. Printre sanctiunile care pot fi aplicate elevilor intra si realizarea de de sarcini scolare in cadrul programului extrascolar. Potrivit acestui decret, elevilor li se pot confisca la scoala telefoanele, reproductoarele sau videojocurile pentru a caror utilizare la ore pot fi expulzati pana la 5 zile. Sanctiunile se pot referi si la comportamentul elevului in afara scolii, cum ar fi fumatul, alcoolul sau drogurile. Se creeaza in fiecare liceu o „aula de conviventa” unde elevul cu probleme va primi un „tratament adecvat si individualizat” si „masuri de corectie”.

Comentariile sunt închise.

