Bibliotecarul ca „avocat” al comunitatii

Doamna Alexandra Bucur postează pe forumul biblioteca.ro definiţia advocacy aşa cuma fost ea dezbătută la întâlnirile IREX cu bibliotecarii din centrele pilot.

Advocacy
1. este o acţiune îndreptată către schimbarea politicilor sau programelor oricărui tip de instituţie
2. înseamnă pledoaria pentru, apărarea ori recomandarea unei idei în faţa factorilor de decizie
3. implică exprimarea opiniilor, atragerea atenţiei comunităţii către o problemă importantă şi îndreptarea factorilor de decizie către o soluţie
4. implică colaborarea cu alte persoane / organizaţii pentru a avea impact
5. înseamnă includerea unei probleme pe agendă, găsirea unei soluţii şi ralierea sprijinului pentru a acţiona asupra problemei şi soluţiei
6. poate implica activităţi specifice, pe termen scurt, pentru a se ajunge la o viziune pe termen lung asupra schimbării
7. constă din diferite strategii menite să influenţeze luarea deciziilor la nivel organizaţional, local, provincial, naţional, regional şi international, de ex: lobby, marketing social, informare, educare şi comunicare (IEC/BCC), mobilizarea comunităţii
8. înseamnă oameni care participă la procesul de luare a deciziilor care le afectează viaţa
9. este procesul de susţinere a unei cauze
10. este un proces dinamic care implică diferiţi parteneri sociali, probleme legate de politici publice
11. este un proces strategic care cuprinde activităţi bine concepute, îndreptate către factorii de decizie pentru influenţarea politicilor, legilor, reglementărilor, programelor, finanţărilor
12. este procesul de identificare a problemei, găsire a soluţiei, raliere a sprijinului pentru acţiunea menită să aducă schimbarea dorită
13. este utilizarea strategică a informaţiei pentru schimbarea politicilor care afectează viaţa oamenilor.
14. este împărtăşirea pasiunii pentru o cauză intr-un mod constructiv, pentru a avea impact asupra vieţii oamenilor.
15. înseamnă o serie de acţiuni coordonate şi ţintite să atingă scopuri clar definite.
16. “Avocaţii” pot juca 3 roluri diferite: ei pot educa, reprezenta, ori convinge, în funcţie de situaţie.
17. Sunt numeroase ocazii de a face advocacy; trebuie să profităm de toate.
18. Furnizorii de servicii pot fi “avocaţi” în familie, comunitate, asociaţii profesionale, ori faţă de public în general.
19. Se poate face advocacy în diferite contexte cu diverse tipuri de public ţintă.”

Mă bucur mult că a început o astfel de discuţie cu şi pentru bibliotecari. Ca de obicei însă am o bănuială:  că bibliotecarii nu consideră această definiţie ca făcând parte din descrierea slujbei lor. Atunci când teama (că ţi se ia spaţiul sau că o să calci pe cineva pe coadă)-frustrarea (că părerea ta nu contează) -incorectitudinea (deciziilor care te afectează)-lipsa legilor şi regulamentelor eficiente te macină zilnic în instituţia ta…credeţi că îi mai arde cuiva de advocay?

Vara trecută am întrebat şi eu nişte bibliotecare de ce nu sunt mai active pe acest plan, fiind convinsă că nu au prea lucrat la acest capitol. Am aflat însă că munca lor de advocacy era mult mai grea decât lasă să se bănuiască definiţia de mai sus şi presupune mai multe lupte:

  • una cu tine însuţi – de ce să lupt eu pentru alţii? nu e treaba mea ca bibliotecar să…? De obicei această luptă este câştigată după câteva programe sau activităţi în care investeşti şi sunt reuşite;
  • una cu problemele din propria biblioteca – colegi sau şefi care nu te înţeleg şi nu vor să te ajute, bani care evident că nu ajung când ai nevoie de ei, mentalitatea legată de ce este cu adevărat o bibliotecă…
  • şi una cu comunitatea – colaborările, parteneriatele au sens doar dacă găseşti oameni cu care vorbeşti aceeaşi limbă dar nu şi cu cei care te întreabă direct (destul de des la noi) Dar mie ce-mi iese din asta?

Cred că meseria de bibliotecar presupune şi ajutarea comunităţii dar nu oricine este croit să poată face asta. Din fericire, din ceea ce am văzut, există la noi bibliotecari dispuşi să facă pe avocaţii comunităţii numai că au prea multe lupte de dus şi…doar o viaţă de trăit.

E ciudat că se spune despre bibliotecari că au o meserie uşoară şi liniştită dar TOŢI bibliotecarii pe care îi cunosc şi care muncesc din greu pentru comunitate o fac cu preţul propriei sănătăţi, al renunţării la timpul liber şi chiar sacrificarea vieţii de familie. Din păcate la IREX nu se vorbeşte încă despre ei şi despre cum pot fi ajutaţi…

Anunțuri

2 Răspunsuri

  1. Foarte interesant!

    Cat priveste polemica inceputa pe forum nu sunt de acord cu voi. Cu tine nu sunt de acord deoarece si bibliotecarii din Ro, inclusiv din Salaj, unde de altfel sunt bibliotecari foarte buni, stiu deja toti ca trebuie sa se dedice utilizatorilor si nu colectiilor. Acest lucru l-am auzit de foarte multe ori in ultimul timp in Ro. Atat de multe ori incat incep sa ma intreb daca e adevarat. Adevarurile care se repeta trebuie chestionate, nu-i asa? Problema este, si aici nu sunt de acord cu Mariana Marian, ca eu cred ca nu (mai) e adevarat ca obsesia bibliotecarilor trebuie sa fie utilizatorii. S-a spus intr-adevar acum vreo 30 sau 40 de ani ca bibliotecile au facut tranzitia de la focalizarea pe colectie, la focalizarea pe utilizatori. Cand piata editoriala a crescut foarte mult in a doua jumatate a secolului trecut nici o biblioteca nu isi mai permitea sa fie o biblioteca enciclopedica completa. Si atunci a aparut acest criteriu restrictiv care cerea o corelare intre profilul documentar al utilizatorilor bibliotecii si continutul colectiei. Biblioteca nu mai era o imagine sintetizata a cunoasterii, cat o imagine a tendintelor documentare ale utilizatorilor. Ceea ce se intampla acum este ca si aceasta comunitate de utilizatori nu mai are contur. Utilizatorii bibliotecii si-au diversificat foarte mult practicile documentare deoarece comunitatea utilizatorilor s-a deschis spre intreaga lume. Cum inainte piata editoriala crescuse pana la a deveni ingestionabila, acum cercul de utilizatori al bibliotecii e atat de variat si imprevizibil incat e inanalizabil. Si atunci e foarte greu de corelat, poate in Salaj inca se mai poate, o masa indefinita de informatii cu un utilizator care nu poate fi identificat. Motiv pentru care cred ca biblioteca se recentreaza spre tehnicile de prelucrare a informatiei. Biblioteca nu mai reprezinta nici utilizatorii si nici cunoasterea, se reprezinta pe sine ca centru de inovatii privind aceste tehnicile de biblioteca (de la crearea metadatelor si pana la dinamismul cu care adopta/creaza instrumente informatice). Meseria de bibliotecar se tehnicizeaza foarte mult (poate nu degeaba aici in Valencia biblioteconomia se studiaza la Politehnica).

  2. Marin, as spune ca biblioteca trebuie sa se tehnicizeze dar nu o poate face fara utilizatori. Nu prea inteleg insa de ce spui tu ca „cercul de utilizatori al bibliotecii e atat de variat si imprevizibil incat e inanalizabil”? Exista metode sociologice de a afla pe cine serveste o anumita biblioteca.(Am inteles ca exista deja un sondaj de opinie facut de/pentru cei de la IREX despre cum este vazuta biblioteca publica de catre utilizatori- astept cu interes rezultatele) Se pot face chiar si campanii de atragere a unei anumite populatii spre utilizarea serviciilor de biblioteca…

    Daca insa tehnicizezi meseria de bibliotecar foarte mult ce te faci cand ai ca utilizator un profesorul care nu are nici macar cont de email si un studentul care e deja la au treilea upgrade la calculator…cum faci sa te asiguri ca biblioteca ta ii serveste pe amandoi in mod egal?

    In legatura cu bibliotecarii care stiu ca sunt platiti ca sa ii servesca pe utilizatori…poate li s-a spus teoria dar nu o si pun in practica. Am multe exemple care pot sa imi sustina afirmatia (din pacate) dar cea care m-a deranjat cel mai mult a fost a unui bibliotecar (considerat printre cei mai valorosi din biblioteca) care mi-a spus ca cele mai mari nemultumiri din meseria lui le are cu utilizatorii:”Ca nu stiu in ce mod trebuie sa primeasca informatia.” Utilizatorul trebuie doar sa ceara informatia, bibliotecarul trebuie sa o ofere astfel incat sa se asigure ca ea ajunge la utilizator…asta daca chiar stie ca il serveste pe utilizator.

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: