Postuniversitarul care te face documentarist

ABR anunţa acum ceva timp pe blogul său înscrierile pentru cursurile de profesori documentarişti la Universitatea din Bucureşti, secţia BSI. Această este, se spune acolo,

este singura instituţie de învăţământ superior care organizează cursuri de formare postuniversitară pentru profesorii documentarişti avizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.

Ştiind foarte puţine despre această meserie de profesor documentarist şi fiind intrigată de descrierea cursurilor m-am hotărât să mă mai informez un pic.

Aşadar în anunţ despre cursuri se spune doar atât:

Cursurile, conform legii, au o durată de 3 semestre. Semestrial, vor avea loc două convocări a câte 10 zile fiecare. Taxa de şcolarizare este de 700 lei pe semestru.

Am contactat-o pe doamna Florentina  Soare pentru a afla mai multe detalii şi dânsa, foarte amabilă, mi le-a dat. Orientativ, cum arată cursurile în una din sesiunile de 10 zile? Păi sunt organizate cam aşa: dimineaţa cursul, după-amiază testarea. Titlurile unor claselor dintr-un  an anterior ar fi:

  • Dezvoltarea colecţiilor în CDI: Achiziţia documentelor (5 ore)
  • Introducere în ştiinţa informării (5 ore)
  • Resurse documentare şi instituţionalizate comunitare (5 ore)
  • Cultură şi civilizaţie românească şi universală (5 ore)
  • Metode şi tehnici de cercetare în structuri documentare (5 ore)
  • Noile tehnologii ale informării şi documentării în învăţământ (5 ore)
  • Catalogarea şi indexarea documentelor în CDI (5 ore)
  • Comunicarea colecţiilor în CDI (3 ore)
  • Forme de animaţie culturală în CDI (3 ore)
  • Lectura – repere psihopedagogice (5 ore)
  • Internetul în structurile documentare. Pagini web (3 ore)

Pentru neiniţiaţi CDI înseamnă Centrul de Documentare şi Informare (câteodată Publică).
Aşadar, cu 2100RON si două luni de şcoală poţi avea pe hârtie o specializare nouă (certificată) care în curând va avea mare căutare.

Deşi titlurile cursurilor sună destul de bine şi printre cei care le predau sunt nume cunoscute ale BSI româneşti modul de organizare a lor lasă mut de dorit. Nu cred că poţi sta 5 ore la un curs, apoi să completezi cu succes o evaluare a lui şi peste câtva timp să îţi mai aduci aminte ce ai făcut…Uman nu este posibil să dai randament în aceste condiţii. Unde mai pui că în 3 sau 5 ore abia dacă poţi să te dezmeticeşti şi să înţelegi despre ce se vorbeşte acolo…Dar poate că nu acestea sunt scopurile acestui curs…
Voi ce părere aveţi de documentarişti?

Ca o notă aparte, în Franţa, dacă îi spui unui documenatrist că e biblotecar ai încurcat-o rău de tot. Orgolii sunt imense de ambele părţi. La noi, copia modelului sistemului de informare nu pare a fi luat cu ea şi orgoliile…sau poate mă înşel?

13 Răspunsuri

  1. Pai, la noi (si am asa, o impresie, ca si “dincolo” e la fel) poti s-o-ncurci cu oricine (cu orice fel de profesiune) daca il numesti bibliotecar… din pacate…

  2. Trist mesajul tau, Dana. Stiu ca vine din anumite experiente insa eu cred ca lucrurile se vor schimba.

    In State, de unde am cea mai mare experienta, concurenta la admiterea in programele de Library and Information Science(LIS la ei BSI la noi) este foarte mare. Bibliotecarul a fost mereu cel care avea informatia, cel care te ajuta sa ajungi la ea… Este uimitor ce poti afla cand citesti despre rolul istoric al bibliotecilor in State. E natural atunci ca, in era informatiei, bibliotecarul sa aiba un statut special. Evident ca pentru a merita acest statul meseria noastra trebuie sa se muleze pe cerintele publicului si asta cere efort insa se incearca si, acolo unde se doreste, se si reuseste.

    Ca o anecdota, fetita mea s-a intors de la gradinita intr-o zi si mi-a spus: “Mami, tu ce esti?” Mi-a explicat ea apoi ca mama lui cutare e doctor, tata lui cutare e profesor…Eu, cu inima stransa i-am spus: “Acum sunt inca la scoala dar cand termin cred ca o sa fiu bibliotecara”. In secunda urmatoare fata mea a sarit in sus de bucuie si mi-a zis “Cool!” In viata ei de pana acum a cunoscut si doctori si profesori dar si bibliotecari cu experienta care i-au citit povesti, i-au imprumutat carti si jucarii, au organizat concerte…

  3. Trist, dar adevarat. Oricum, ma bucur ca macar copiii (nostri) apreciaza acesta meserie … in SUA, ca aici… E drept ca, pana acum, bibliotecarii de la noi nu cred sa fi fost o prezenta atat de activa incat sa atraga atentia cuiva in mod deosebit. Perceptia deformata a rolului bibliotecarului este, in mare parte, efectul dezinteresului manifestat chiar de catre bibliotecari fata de meseria lor, dezinteres care, e adevarat, are drept cauza marginalizarea si reducerea functiilor bibliotecarului in perioada de la al carui sfarsit au trecut, totusi, aproape douazeci de ani ! Ceea ce ma face putin mai sceptica decat tine, nu ca n-as impartasi credinta ca lucrurile se vor schimba, dar daca asta se va intampla cu viteza de pana acum, noi, astia mai putin tineri, nu vom mai apuca…

  4. sunt una din absolventele cursului mai sus-mentionat, si tin sa spun ca informarea si evaluarea nu se realizeaza numai in cele 10 zile. Este o continuu pregatire, se tine corespondenta atat pe mail, cat si telefonic cu profesorii de acolo. Se trimit teme (din partea profesorilor) si cercetari, referate, cum vreti sa le numiti (din partea cursantilor) pe toatat perioada cursului… Asa ca … nu se aprofundeaza doar in cele 30 de zile de curs …
    Si inca ceva … nu trebuie incurcate profesia de bibliotecar , cu cea de profesor documentarist … la o simpla cautare, se poate gasi statutul bibliotecarului, cat si cel al profesorului documentarist .. si nu prea cred ca se suprapun ….
    Cu stima …..
    unul dintre profesorii documentarist

  5. Buna Monika,
    ma bucur mult ca ne-ai lasat un mesaj pentru ca sunt chiar interesata de cum se desfasoara un astfel de curs. Sa inteleg ca aceste cursuri sunt un fel de cursuri la distanta care au si sesiuni in campus? Cam cate teme ai de facut pentru un curs?

    Ai putea sa ne spui ma multe despre cum vezi tu diferenta dintre profesori documentaristi si bibliotecari?
    Am cautat asa cum mi-ai spus statutul prof. documentaristi si, din ce am gasit nu vad mari diferente fata de profesia de bibliotecar.

    “Un spaţiu de formare, comunicare şi informare, un laborator de experimentare a noilor tehnologii educaţionale, un loc de cultură, deschidere, întâlnire şi integrare” poate si ar trebui sa descrie foarte bine o biblioteca in secolul nostru.

  6. Salut,

    stie cineva unde se tin cursurile din perioada 20-27 iunie 2009 – profesori documentaristi

    Multumesc,

    Ion

  7. Vreau sa va spun ca Universitatea din Bucuresti NU este singura universitate care ofera cursuri postuniversitare de profesor documentarist. Universitatea din Oradea si Universitatea ,,Lucian Blaga” din Sibiu ofera si ele aceste cursuri si poate ca si Clujul sau Timisoara.

  8. :) Laura, poti sa ne dai niste linkuri spre anunturi facute de aceste universitati in legatura cu cursurile lor pentru profesori documentaristi? Cei de la Bucuresti au spus ca sunt singurii care au cursuri “avizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului” si de 10 luni de cand au postat anuntul nimeni nu a pomenit de celelalte univeristati. Ai idee de ce?

  9. linkul direct universitatea din Oradea DPPPD
    http://www.uoradea.ro/romanian/article/17/DPPPD_spec.html

  10. Nu stiu de ce nu s-a pomenit si nu s-a documentat inainte cei care au postat informatia respectiva. Eu am vrut de mult sa ma inscriu la acest curs la Oradea dar nu am reusit pana acum. Inscrierile se fac in luna septembrie iar taxa de scolarizare este anul acesta de 500 lei pe semestru.

  11. Uitasem sa va spun ca o simpla cautare pe internet poate sa furnizeze informatiile necesare.

    • Multumim de informatii Laura.
      Eu intrebam daca avizul ministerului face diferenta intre cele doua programe. Linkul gasit nu imi clarifica mai nimic legat de programul in sine in afara de faptul ca exista. Si, acum, depinde cum privesti lucrurile, insa faptul ca responsabil al programului este Lect.univ.drd. nu imi pare a fi un plus. De asemenea, faptul ca cei care fac programul nu s-au sinchisit sa rectifice “greseala” din postul acesta sau de la ABR nu ma face sa am mai multa incredere ca acel program ofera calitate in schimbul banilor pe care ii iau. Si pentru mine personal, un curs in care investesti bani si timp ar trebui sa-ti ofere mai mult decat o hartie stampilata la sfarsit. DIn nou, depinde cum privesti lucrurile…
      Bafta in specializare Laura si mi-ar face placere daca ai mai trece pe aici.

      • Eu am terminat facultatea la Oradea si am facut scoala acolo, ce-i drept la fara taxa, dar si cei din grupa in care am fost si erau la cu taxa invatau. Numere de telefon gasesti la linkul dat de mine si poti cere informatii suplimentare.

Comentariile nu sunt permise.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 26 other followers

