Validare ISSN

Mi s-a pus o întrebare pe email şi mă gândeam să postez răspunsul meu aici, în speranţa că, cei cu mai multa experienţă o să îl completeze.

Întrebarea este: Există cumva un instrument care să verifice dacă există un ISSN ? Adică, dacă găsesc o revistă ce publică online sub un ISSN pot sa verific că acesta este valid?

Dupa cum aflăm de la  http://fawny.org/issn/ şi publicaţiile online, chiar şi blogurile pot avea ISSN. Cum putem însă verifica validitatea unui ISSN?

Eu am găsit două soluţii. Prima îmi spune daca ISSNul intodus aparţine unei publicatii catalogata în WorldCat. Asta inseamna automat că  despre multe publicaţii care nu sunt in engleză nu vom avea nici un rezultat dar şi că dacă este o publicaţie ştiinţifică interesantă va fi acolo. Pentru cele din WorldCat însă aflăm câteva informaţii: titlu, editura, istoria publicaţiei(dacă există).

Aşadar deschideţi varianta demo a XISSN-ului de la http://xissn.worldcat.org/xissndemo/index.htm şi introduce-ti ISSNul dorit. Pentru ISSNul Dilemei Vechi am obţinut ceea ce se vede în imaginea alăturată.

Aceast mod de căutare este foarte util dacă există publicaţia în catalog. Din păcate, dacă ea nu există sau are ISSNul greşit primim acceasi eroare şi nu putem face diferenţa.

Daca vrem însă să fim siguri că un ISSN este valid, putem sa citim documentatia sau putem sa punem calculatoarele să verifice. Metoda e un pic greoaie dar merge.

La http://xissn.worldcat.org/xissnadmin/doc/api.htm#getforms sunt cîteva servicii oferite de OCLC.  Printre ele getHistory pentru un ISSN sau getMetadata. Serviciile astea sunt gândite pentru cataloagele bibliotecilor deci ca să poţi să le foloseşti trebuie să faci un pic pe calculatorul.

Folosind url-ul http://xissn.worldcat.org/webservices/xid/issn/0036-8075?method=getForms&format=xml şi schimbând numărul pus de ei cu ISSN-un dorit adica 0036-8075 cu 1584-1669  de exemplu în adresa linkului obţinem:

  • rsp stat=”ok” daca e in Wordcat
  • rsp stat=”unknownId” daca ISSNul e bun dar nu apare in WordCat
  • rsp stat=”invalidId” daca ISSNul nu e bun.

Sper să fie de folos acest exerciţiu.

