Bibliotecile institutiilor de cercetare

Multe institutii de cercetare, bugetare sau nu, detin si o mica biblioteca proprie. Unul dintre aceste institutii se numara si Institutul de cercetare electronica din sectorul 3 in zona  Vitan. Aceasta biblioteca din pacate nu este informatizata nu au un catalog, situatia de acolo nu e tocmai roza, au mai mult un mic centru de imprumut si toata evidenta este facuta pe fise vechi de ani de zile. Bibliotecara de acolo mi-a relatat azi ca cartile inca nu sunt cotate toate si trebuie ea sa le ia la mana sa le faca toata bucataria.

Mi-a cerut ajutor in legatura cu achiziotionarea unui soft de biblioteca.  Din pacate nu sunt conectati la retea internet. Mai este si problema abonamentelor la revistele de specialitate.  Nu am vizitat-o inca dar urmeaza sa o fac si daca imi permite sa fac fotografii fara a avea probleme o voi face. Ce sfaturi ii dati? ce ar trebui sa faca?

Eu ma intreb daca aceste biblioteci de institutii au viata indelungata… daca institutul se inchide ce se intampla cu fondul bibliotecii? se caseaza sau se doneaza la diferite biblioteci cum s-a intamplat cu fondurile atator bibliotecii?

3 Răspunsuri

  1. Nu le trebuie Internet pentru a folosi un soft de gestiune. Au fost discutate pe prolibro mai multe variante. Din pacate nimeni nu le ofera asistenta tehnica gratuita bibliotecarilor care vor sa faca asta, nici ministerul si cred ca nici asociatiile profesionale. Ar trebui creat un grup numai pentru asta unde sa suni si ei sa vina sa te ajute sa te informatizezi. Eu as incepe sa studiez singur documentatie si as merge pe un soft gratuit.
    Dar trebuie sa se intereseze daca nu se poate aduce Internet si la ei. Nu cred ca poate sa existe un institut de cercetare fara conexiune, e un nonsens. Cred ca macar in biroul directorului exista. Daca exista acolo inseamna ca se poate aduce si la biblioteca.

  2. Conform art. 7 din Legea bibliotecilor nr. 334, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare „Bibliotecile de drept public pot fi desfiintate in cazul incetarii activitatii sau institutiilor care le-au infiintat sau finantat, numai in conditiile preluarii patrimoniului lor de catre o alta biblioteca de drept public, cu respectarea legislatiei in vigoare”.

  3. Un mic plan de actiune:
    -formare profesionala pentru bibliotecara institutului, pe tematiche legate de probabile lacune: reguli de organizare a colectiilor, catalogare, topografiere; alfabetizare informatica, informatizare, in special sisteme automatizate de biblioteci
    -autoformare pe baza de lecturi profesionale, incepand cu tematici ca biblioteconomie generala, „One person library” – biblioteca cu un singur bibliotecar, standarde de biblioteca, de catalogare etc.
    -schitarea unui plan de reorganizare a propriilor colectii alegand un sistem de topografiere adecvat necesitatilor utilizatorilor, spatiilor disponibile etc.
    -Instalare de Internet gratuit, cel putin in prima perioada
    -alegerea unui soft de biblioteca gratuit, asa cum spunea Marin Pruteanu, cu caracteristici de stabilitate, fiabilitate (pentru a nu avea surprize neplacute, pierderi de date etc.) si posibilmente, vizibilitate in web
    -Obtinerea autonomiei de lucru in sistemul de biblioteca ales, incepand cu instalarea acestuia in biblioteca cu ajutorul documentatiei insotitoare si solicitand la inceput „ajutor interbibliotecar” mai ales de la alti utilizatori ai sistemului
    -Exploatarea sistemului, incepand cu catalogarea si topografierea noilor documente intrate in biblioteca si incorporand vechile publicatii in masura timpului disponibil.
    -Formare sau autoformare profesionala in catalogarea derivata, pentru a putea utiliza inregistrari bibliografice descarcate din alte sisteme vizibile in Web, de pilda cel al Bibliotecii Nationale, al bibliotecilor universitare tehnice etc.
    -Introducerea treptata a altor moduluri ale sistemului, ca de pilda imprumutul, achizitia, controlul serialelor, statistica de biblioteca

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: