Prima biblioteca noua din Romania

Nu vreau sa treaca neobservat acest mesaj al Ioanei Robu de pe blogul ABR (blog care este tot mai bun si mai activ).

Este vorba despre noul sediu al Bibliotecii Universitatii de Medicina si Farmacie din Cluj. Din descriere imi dau seama ca este de fapt prima biblioteca noua care se organizeaza in Romania postcomunista. Sau construit mai multe biblioteci cu cladiri mai frumoase sau mai urate, mai tehnologizate sau mai putin tehnologizate, insa mereu modul de organizare era unul depasit. Ma refer la accesul greoi la carte datorat unei mentalitati de a pastra cartea sub cheie, la retinerea de a acorda acces la Internet, la excesivul birocratism al procedurilor de inscriere, imprumut, etc, timiditatea de a aborda problema multiplicarii. Toate aceste inhibitii dispar in cadrul bibliotecii clujene. Ma astept ca ei sa lanseze si alte servicii de biblioteca de ultima generatie si sa devina astfel biblioteca cea mai avangardista si mai buna din Romania. Numai astfel poate sa dispara neincrederea dintre utilizatori si biblioteci.

La site, daca este acesta, cred ca mai au mult de lucrat. Evident ca nu se pot face toate deodata.

4 Răspunsuri

  1. Amice, eşti excesiv!🙂
    Fără a vrea să diminuez meritele Ioanei Robu, ţin să-ţi spun că s-au mai făcut biblioteci NOI (=spaţii+servicii moderne) şi prin alte părţi. Am vizitat recent Biblioteca Municipală din Oneşti, care e un model de bibliotecă publică modernă din toate punctele de vedere. Şi mai sunt şi altele.
    Nu peste tot e posibil să pui în acces liber fondul integral. Una e să ai 150.000 de volume în colecţie, alta e să ai un milion sau mai multe.
    „Retinerea de a acorda acces la Internet” este pe cale de dispariţie (la BCUB, accesul la Internet este gratuit incepand din acest an universitar, iar de anul urmator vom avea wireless în sălile de lectură).
    Cu birocraţia la înscriere sunt de acord. Dar ăsta e un păcat naţional, nu o invenţie a bibliotecilor. Un păcat în care te împing de cele mai multe ori chiar legile în vigoare.
    La ce te referi prin formula „timiditatea de a aborda problema multiplicării”…?

  2. Poate ca sunt excesiv, dar nu pentru nimic.
    Biblioteca din Onesti o remarcasem si eu ( https://prolibro.wordpress.com/2007/03/31/biblioteca-municipala-radu-rosetti/ ), chiar daca nu am vizitat-o.
    Nu ma refer la spatii moderne sau luxoase. Ceea ce cauti in biblioteca nu este in primul rand confortul. Eu consider biblioteca un loc de munca, ma refer doar la bibliotecile de cercetare, de aceea le prefer sa fie mai austere dar cu multe facilitati pentru studiu.
    Asta cred si eu, ca bibliotecile mai mici sunt mai usor de modernizat. Sigur ca asta m-a incantat cel mai mult la biblioteca de la Cluj: intregul fond in acces liber.
    Oare cate carti au toate bibliotecile universitare de la noi? Sa fie 7 sau 8 milioane de volume? Poate chiar mai putine. Pai nu sunt foarte multe. Jumatate cred eu ca ar putea fi in liber acces. Dar nu se intampla asa.
    Cand ma refer la multiplicare ma refer la fotocopiere. In prima biblioteca din occident in care am fost eu, acum vreo 8 ani, aveau un atelier de fotocopiere cu multe aparate si cate un aparat pe fiecare etaj chiar in salile de lectura unde iti faceai singur copiile cu conditia sa-ti fi cumparat un card cu 100 de copii, card care era destul de ieftin. Profesorii si asistentii aveau un card care le dadea dreptul sa faca copii gratuite in biblioteca considerandu-se ca ei isi fac materialul de suport pentru cursuri. Va dati seama ca daca e sa comparam asta cu Romania chiar si de acum, distanta e f mare.

  3. Prima impresie pe care am avut-o cand am intrat in biblioteca despre care vorbim (ma rog, in site-ul ei), a fost aceea de eleganta. Cand spun eleganta, ma refer la modul in care este configurat site-ul, la claritatea butoanelor, la faptul ca toate informatiile sunt in trei limbi. Bravo! Felicitari!

  4. Imi pare rau ca nu am putut reactiona in timp la aceasta mica discutie despre site, am fost plecata din tara o vrema. Cel despre care discutati, http://193.231.29.96/bibumf/ este cel vechi, inactiv de mai bine de 2 ani. Sincera sa fiu as fi preferat sa-l intretin pe acela, schimband bineinteles din continut, organizare si aspect, dar a trebui sa ma conformez universitatii si sa integrez situl bibliotecii in cel general al UMF Cluj (ceea ce este in fon normal), deci de acum incolo va rog sa mergeti la
    http://www.umfcluj.ro/biblioteca/index.aspx
    ca sa cautati in catalog si sa aflati ce mai e nou.
    Din pacate asupra celui curent nu am „mana”, respectiv editarea este extrem de limitata, plus ca nu-mi permite nici un fel de aplicatii de web pe care ma mananca palmele sa le introduc (suspin). Universitatea este in tratative cu o alta firma pentru a construi un site nou (altul!), promisiunea fiind ca acela va fi modelat dupa dorintele tuturor componentelor, si mai ales al bibliotecii. Eu nu pot decat sa sper ca asa va fi.

Comentariile sunt închise.

