Biblioteci „bune”, biblioteci „rele”…

Pentru ca imi doresc o selectie cat mai corecta (si mai buna, evident) a bibliotecilor pe care le voi propune sa acceada la „Biblionet – lumea in biblioteca mea”, in ultimele zile am umblat cateva sute de kilometri prin judet. Am gasit si biblioteci „bune” si biblioteci „rele” …insa ceea ce ma ingrijoreaza cel mai tare e uriasa disproportie dintre ele. Necunoscatorii ar putea crede ca, teoretic, o biblioteca publica oraseneasca e mai buna decat o biblioteca publica locala (comunala) sau ca bibliotecile aflate la distante relativ mici de un oras ori cele de la drumuri principale sunt mai bune decat cele situate pe „unde a înţãrcat Mutu iapa” sau ca bibliotecile localitatilor cu bugete mari o duc mai bine decat ale celor cu bugete mici. Ori ca primarii care, in anii trecuti, s-au preocupat indeosebi de infrastructura de transport si de utilitati isi vor indrepta, in cele din urma, atentia si asupra serviciilor puse la dispozitia membrilor comunitatilor lor…

Ei bine, am avut inca o data confirmarea ca nu exista astfel de „reguli”. Totul e OK de multe ori unde nici nu te astepti si e „tragedie” unde nici n-ai gandi ca e posibil asa ceva. Pentru ca timpul nu-mi permite sa dezvolt, voi prezenta doar doua „extreme”…
integral aici.

9 Răspunsuri

  1. Update 21 mai 2009:
    Biblioteci „bogate”, biblioteci „sărace”…
    http://www.bibliotecivalcene.ro/evenimente_det.asp?e=166

  2. Foarte buna ideea ta si foarte frumoase povestile. Daca vrei sa discuti „povesti” ce ascund invataminte utile pentru alti bibliotecari te rog sa postezi filmul (sau filmele) si sa le discutam mai in detaliu. Stiu ca nu trebuie sa faci asta pentru IREX dar cred ca ar fi bibliotecari dornici sa invete…mai ales cei care nu au metodisti asa de aplicati spre a-i intelege si ajuta

    • Poi, Claudia, filmuletzele sunt chiar in stirea spre care duce linkul de mai sus…
      (Va plac povestile audio-video cu biblioteci “de succes”? Deci, clic pe el!

      PS: imediat ce ma eliberez putzin, mai pun si altele…

  3. Valentin, stiu unde sunt filmuletele pentru ca le-am vazut:). Insa ideea e ca un film nu e suficient sa fie postat pe youtube pentru ca oamenii sa invete ceva din el. Daca ar fi asa acum ar trebui omenirea sa fie mult mai desteapta decat e. E nevoie de o mai mare vizibilitate si de repetari si repovestiri.

    Ceea ce e fain la filmele tale e ca sunt cazuri de practici bune (atat pentru bibliotecari cat si pentru metodisti) insa dupa ce se uita la ele, un bibliotecar din alt sat poate spune: „da, dar acolo e bun primarul nu ca la noi”, „acolo au bani nu ca la noi” si sa se intoarca pe cealalta parte sa doarma in continuare. Situl vostru nu permite comentarii si postari de intrebari. In mod normal astfel de initiative ca a ta ar trebui sa genereze discutii constructive in breasla noastra insa pentru a avea astfel de discutii ai nevoie si de un spatiu. In ideea asta am propus Prolibro insa nu e decat o propunere. In orice caz ar trebui neaparat sa vorbesti despre abordarea ta Youtube-iana la o viitoare intalnire ANBPR.

    • Claudia, lipsa cronica de timp m-a facut sa trimit link (ma gandeam eu ca l-ai urmat…)… am povestit pe http://www.bibliotecivalcene.ro ce si cum, mai ales pentru bibliotecarii valceni care nu stiu sau nu vor sa stie activitatea colegilor, uneori din chiar localitatea vecina; da, site-ul nu permite (inca) postarea de comentarii, insa primeste zilnic mesaje de la „Intreaba”; chiar daca ar permite comentarii, nu le-ar face aproape nimeni, sau doar cativa, cum e pe mai toate forumurile de profil …iarasi da: eu asa cred, ca „lumea e mult mai desteapta decat e”, stii cum se spune – „desteptul invata pana si din greselile altuia, iar prostul nici din ale lui”…
      reiau pe scurt si aici doua exemple pozitive:
      Biblioteca Publica Stanesti (unde elevii vin la biblioteca imediat ce „scapa” de la scoala; biblioteca este in renovare, suprafata utila se va dubla si in scurt timp va arata foarte bine)
      Biblioteca Publica Pietrari (unde băieţii „se bat” pe un computer, iar fetiţele pe cãrţi; biblioteca a fost mutata in acest sediu tocmai in vederea accederii la Biblionet)

      P.S.: abordarea e YouTube-iana …de nevoie, pentru ca mai dureaza pana colegii mei informaticieni vor gasi posibilitatea postarii de materiale video pe serverele BJ Valcea…

  4. E bine si pe youtube, e chiar mai bine. Eu imi aratam surprinderea fata de cei de la IREX pentru exces, nu pentru lipsa cum facea Corina. Adica ei sunt pe site-uri 2.0 dar se adreseaza direct si aproape exclusiv bibliotecarilor care nu utilizeaza aceste servicii. Eu stiu ca Anca Rapeanu e mai capabila decat mine sa utilizeze aceste servicii, insa incercati sa o intrebati pe dna Valentina Lupu daca utilizeaza web 2.0 sau daca stie ce e.
    Cum noi insa suntem o gasca de bibliotecari avangardista putem experimenta ce vrem. Asa ca mie mi se pare excelenta ideea lui Valentin de a crea acest canal de pe youtube.

  5. Pe mine nu lipsa ma supara, ci standardul dublu.
    Si de fapt nu ma supara, ci imi lasa un gust amar, pentru ca Global Libraries s-a lansat ca un program pentru schimbarea vietii omului de rand si de peste tot din Romania…si in naivitatea mea l-am vazut pe Paul Andre Baran ca pe un fel de Robin Hood. Sau, ma rog, daca il citesti si ii urmaresti evolutia in Romania, cam asa crezi.
    Dar cand Robin Hood se prabuseste din lipsa de reactivitate sau este mini corupt prin lipsa de standarde sau promovare de standarde duble, incepi sa nu mai vezi nimic, chiar daca ceva ceva este.
    Ma surprinde dealtfel si atitudinea lui kerberos1981, de la Jurilovca.
    E bine sa faca IREX un lucru bun pentru comunitatea din care face el parte…dar comunitatea aia de unde face si ea parte? Sau Jurilovca o insula autosuficienta si prea putin interesata de restul lumii si de apucaturile ei? Eu inteleg ca „nu il prea preocupa prezenta IREX online”…dar atunci de ce le mai trebuie internet? Chiar Jurilovca este intr-un fel de darwinism social in care nu ne intereseaza decat sa le luam banii, si atat? Dar de unde vin banii aia, cum sunt ei manageriati si cat input au recipientii in impact assesment nu e important? Nu de alta, dar poate ca va avea Jurilovca nevoie de si mai multi bani pentru proiecte comunitare, si atunci e bine sa mai aiba de unde sa ii ceara, ca de proiecte nesustenabile suntem full in Romania, nu? Sau, ma rog, parerea mea.

  6. Bibliotecile valcene propuse pentru „Biblionet”
    (16 din 26 au scurte prezentari audio-video)
    stirea la:
    http://www.bibliotecivalcene.ro/evenimente_det.asp?e=177

    informatia pe scurt:
    In afara Bibliotecii Judetene «Antim Ivireanul» Valcea, am inscris in competitie bibliotecile publice ale urmatoarelor 25 de localitati valcene:
    1. Pietrari
    2. Grãdiştea
    3. Călimăneşti
    4. Scundu
    5. Dăeşti
    6. Diculesti
    7. Ocnele Mari (video 1 – bibliotecara; video 2 – consilier Primarie)
    8. Tetoiu
    9. Glăvile
    10. Stăneşti
    11. Nicolae Bălcescu
    12. Horezu
    13. Cernişoara
    14. Voineasa
    15. Băbeni
    16. Tomşani
    17. Vaideeni
    18. Muereasca
    19. Popeşti
    20. Şirineasa
    21. Dănicei
    22. Valea Mare
    23. Boişoara
    24. Cîineni
    25. Runcu

Comentariile sunt închise.

