Conflicte in biblioteca

Ne-a fost lasat pe blog acest comentariu aparent de catre unul/unii dintre angajatii bibliotecii Universitatii de Nord din Baia Mare (site-ul bibliotecii, in wordpress, e la nivelul de copil de scoala primara). In cauza se pare ca ar fi chiar una dintre membrii grupului ProLibro, Lia Sabau (care mi se pare ca a avut o singura contributie). Poate ea reuseste sa ne explice, din punctul ei de vedere, ce se intampla acolo.

Suntem angajatii Bibliotecii Universitatii de Nord Baia Mare si dorim sa facem o sesizare privitoare la o mare ilegalitate facuta la organizarea unui asa-zis concurs de ocupare a functiei de sef serviciu biblioteca, care a avut loc in data de 27 mai 2009. Acest concurs nu a fost facut public nicaieri, nimeni nu a stiut de organizarea lui. In ziua concursului unei colege i s-a cerut sa intocmeasca subiectele si bibliografia pentru ca are loc concursul. Peste alte 5 zile singura candidata care s-a prezentat a adus lucrarea facuta acasa, iar peste alte cateva zile s-a semnat procesul-verbal. Pe langa toate aceste nereguli, persoana care a luat concursul nu intruneste conditiile de studii ( nu are studii de biblioteconomie facute intr-o forma de invatamant) asa cum se specifica si in Statutul personalului didactic, persoana neputand ocupa nici macar functia de bibliotecar pe perioada nedeterminata. Toti angajatii au facut o sesizare la Rectorat, la care nu s-a primit raspuns in termenul legal de 30 de zile. La insistentele presei locale s-a dat un raspuns neelocvent. Da atunci am fost amenintati cu concedierile, am fost facuti GUNOAIE de catre noua sefa si s-a creat un mediu de lucru nesanatos.Rugam organele competente sa ia in vedere sesizarea noastra.

25 răspunsuri

  1. Organele competente nu le gasim in Romania. Va dau un sfat: treceti de partea lor! NU exista solutii in astfel de situatii. Ce pot sa va spun despre ce urmeaza in tara asta: ” O sa vina o vreme in care ne vom da bani unii altora ca sa ne dam buna ziua pe strada”

  2. Deoarece, din ceea ce spune mesajul, ma indoiesc ca este vorba despre o pesoana cu „calităţi profesionale deosebite” cred ca ABR-ul ar trebui sa se sesizeze, sa se informeze si sa reactioneze. Tocmai asa se face cel mai bine simtita o asociatie profesionala: ca sustinatoare a bibliotecarilor atunci cand bibliotecile sau administratiile mama sunt vitrege cu ei.

    Organele competente pot fi obligate sa se faca de gasit in cel mai rau caz in instanta.

    • Sintagma persoana cu „calitati profesionale deosebite” se adreseaza ABRului si aduce aminte de un alt caz in care bibliotecarii s-au plans si ABR-ul nu i-a crezut.

  3. Imi pare rau sa aud ca se intampla astfel de lucruri in bibliotecile romanesti. Imi fac studiile in domeniu si as dori sa lucrez intr-o biblioteca, dar ma intreb oare ce voi face si eu daca voi trece prin astfel de situatii. Este de neiertat gestul persoanei numita in functie ilegal precum se spune de a face gunoaie niste oameni care pana la urma sunt oamenii cu care trebuie sa colaboreze. Va dati seama ce atmosfera trebuie sa fie acolo. Totusi, trebuie sa se poata face ceva pentru oamenii aceia.

    • As vrea sa stiu daca era o persoana din Universitate ar mai fi fost atata scandal.
      Fapta e consumata.
      Eu cred ca ar fi bine sa se lucreze nu sa se tot caute tapi ispasitori. Meseria de bibliotecar e o meserie frumoasa si placuta. De asta ar trebui sa se tina cont in continuare si sa se gaseasca o modalitate de a o si exercita.
      Pacat de Lia ca a avut noroc! de asa un colectiv. Dar oricum ea e obisnuita cu greul si e o luptatoare.
      Imi pare rau de mediul in care a ajuns!!! Succes si putere sa razbesti Lia

      • Iti multumesc, Daniela, pentru cuvintele tale de sustinere. Fie-ti gura aurita, cum se spune…. Pacat ca nu se vede padurea din cauza copacilor. Dar nimic nu e imposibil. Nici macar iubirea mea pentru ei. Nu pot sa-i urasc, orice ar face… Ma rog la DD sa le dea minte si sa vada cit de mult e de lucru acolo si cit de bine le va fi daca se apuca de el. Multumesc inca o data!

      • Indiferent de cat de bine pregatit este un om din punct de vedere profesional trebuie sa treaca prin concursuri corecte. OK, fapta e consumata, dar daca de fiecare data inchidem ochii la ilegalitati, nu ajungem nicaieri. Degeaba persoana este luptatoare. Trebuie sa aiba si credibilitate, sa colaboreze cu subalternii intr-un mod eficient. Degeaba incerci sa te impui intr-un colectiv care stie ca esti ilegal.De ce sa taca. Ok, de munca este peste tot, dar de ce trebuie sa aiba loc tot timpul ilegalitati?Sigur, ca doar traim in Romania. Tot dam vina ba pe colectiv, ba ca American Cornerul din Baia Mare e number one, dar cu legalitatea e facem?Nu conteaza deloc?Si apoi este o vorba foarte adevarata despre dragoste cu sila. Decat asa, mai bine deloc.

  4. In Romania se tolereaza prea multe lucruri. Sta in puterea noastra sa ne impotrivim chiar daca pare imposibil. Oare pana cand ilegalitatile vor mai fi permise?

  5. Fiind vorba despre fosta noastră colegă Lia Sabău, mă simt datoare să scriu câteva cuvinte.

    1. Nu cunosc detaliile organizării concursului (destul de confuz prezentate in materialul reprodus mai sus), însă era de notorietate existenţa postului. Cel care a coordonat anterior activitatea Bibliotecii Universitare a fost dl. Gheorghe Mihai Bârlea (fost senator PNŢCD, ex-prefect al judeţului) care, în urma câştigării alegerilor, a devenit din nou senator, PDL de această dată. Mai public de atâta când se eliberează un post, adică cu campanie electorală şi tot tacâmul, nu ştiu dacă se poate.
    După ce au fost anunţate rezultatele alegerilor, m-am interesat din proprie iniţiativă de post. Nimeni nu m-a împiedicat să fac acest lucru, mi s-au dat toate detaliile pe care le-am cerut… Toţi colegii cu o anumită vechime din Biblioteca Judeţeană „Petre Dulfu”, care ar fi îndeplinit condiţiile, ştiau de existenţa postului. Am discutat problema între noi. Însă nimeni nu a dorit să plece.
    Nu înţeleg de ce dintre angajaţii Bibliotecii Universitare nu s-a prezentat nimeni la concurs?

    2. Nu cunosc nici toate detaliile (neplăcute) ale instalării Liei Sabău. A apărut un articol de genul celui de mai sus în presa locală. Nu ştiu ce cuvinte s-au schimbat acolo. Aşa că din nou pot spune doar ce ştiu.
    Am văzut-o pe Lia ca fiind o colegă activă, ambiţioasă şi harnică. Cu multă personalitate, temperament şi iniţiativă. Cu un bun potenţial.
    În BJ a lucrat la Secţia Britannica şi a coordonat American Corner. A organizat simpozioane, întruniri, teleconferinţe, a colaborat foarte bine cu colectivul de universitari – catedra filologie. A câştigat anii trecuţi titlul de Cel mai bun American Corner din ţară. Iar anul acesta, doamna care îi coordonează a spus că e cel mai bun American Corner din Europa. Sigur că e un gen particular de activitate, dar am dat aceste detalii pentru a da o imagine de cum ştie să se implice.
    A avut o activitate bogată de traducere din limba engleză în limba română a nenumărate materiale de biblioteconomie. Mai ştiu că s-a ocupat cu catalogarea lucrărilor în limba engleză şi cu desfacerea în analitice a culegerilor, antologiilor şi presei de limba engleză.
    Sunt atât de la curent cu ce făcea Lia, deoarece Colecţiile speciale şi Britannica sunt secţii vecine şi, ca fiind eu mai cu experienţă, Lia venea să ne consultăm când întâmpina vreo problemă.
    Mă simt datoare să adaug că niciodată nu mi-a adresat calificative innaceptabile, lucru reciproc, dealtfel.

    Îmi pare extrem de rău pentru ce se întâmplă la Universitate. Îmi pare extrem de rău pentru ambele părţi. E vorba despre bibliotecari şi războiul acesta nu foloseşte nimănui. Nu înţeleg cum şi de ce s-a ajuns aici. Eu sper să reuşească să găsească împreună o soluţie viabilă. Cu atât mai mult cu cât am înţeles că, în curând, se va investi masiv în bibliotecă: sediu, dotări, achiziţii, adică e nevoie mai mult decât oricând de efort comun.

    • Ioana, daca este vorba despre Lia Sabau, ceea ce ma surprinde este ca ea a aparut la postul local de televiziune cu ceva timp un urma (dupa ce s-a intors din State) si, din ce mi s-a spus, dupa ce a vorbit despre ceea ce a vazut prin alte parti si ce face la bibloteca din Baia Mare, nu a putut raspunde la intrebarea: care este diferenta dintre o biblioteca publica si una universitara. Mi se pare cel putin ciudat ca la putin timp dupa acest episod sa sara direct la o functie de conducere intr-o biblioteca universitara.

      Nu spun ca Lia nu ar fi in stare sa faca o treaba buna, ca nu poate sa se adapteze si sa invete pe post insa, daca incepi sub suspiciunea ca ai fost favorizata politic si, mai grav, ca ti s-a organizat un concurs la care ai adus lucrarea de acasa ar fi bine ca macar pregatirea profesionala sa fie de partea ta. Poate pot sa inteleg nevoia de a aduce „tineri de viitor” in functii de conducere mai ales in pragul unor schimbari majore ale institutiei insa aceasta schimbare nu se poate face incalcand legea. Daca legea nu favorizeaza neaparat performanta si alegerea celui mai potrivit om pe post atunci solutia este schimbarea legii nu incalcarea ei.

    • @ioanadragota
      In calitate de coordonator American Corner, as dori sa specific faptul ca nu exista „titlul de cel mai bun american corner din tara”, Ambasada SUA nu a facut niciodata un astfel de clasament si nu a oferit astfel de distinctii. Cu atat mai putin la nivel european!
      Dar banuiesc ca aceste aprecieri ale dumneavoastra se datoreaza simpatiei fata de colega Lia. Simpatie pe care v-o impartasesc, Lia fiind si colega mea!

      • Oana draga, iti multumesc pentru aprecierea fata de mine, dar trebuie sa te contrazic… Sa nu te superi, dar diploma exista. Daca vrei, ii spun Adinei sa o scaneze si sa ti-o trimita, drept dovada.

      • Eu am aflat din surse sigure ca la Baia Mare e chiar de cel mai bun American Corner din Europa. Informatii si un video aici.

      • @ lia & claudia
        Eu traiesc cu ideea – incep sa cred, neadecvata realitatii – ca, pentru a exista un castigator, trebuie sa existe o competitie. Iar pentru a exista o competitie, trebuie sa existe criterii si reguli…
        In rest, am sa ma opresc aici, nedorind sa intru in polemica.

      • Oana draga, nici noi nu stim criteriile. Ranking-ul se face la Washington. Asta mi-a spus-o chiar d-na Moon. Am avut doar informatia – de la ea, apoi am cerut un certificat, caci – sincer – nu ne-a venit sa credem nici noua. Si l-am primit. Nu vreau nici eu sa polemizez cu tine, sincer. Dar daca asta e realitatea, n-am cum sa mint…

  6. Eu una nu inteleg daca are ceva treaba politica cu aceasta problema. Publicitate pentru un post inseamna ca el este publicat undeva, in presa sau la sediul institutiei, cu conditii de participare, bibliografie si tot tacamul. Si totusi, posturile nu sunt cumva blocate? Este totusi ceva putred la mijloc, eu nu cred ca acest scandal a aparut asa din senin.Pana la urma, daca este adevarat ce se sesizeaza eu zic ca este totusi grav si trebuie intreprinse cercetari. Sigur ca fostii colegi ai doamnei ii iau apararea, cu atat mai mult cu cat am inteles ca aceasta problema ii viza si pe ei. Si chiar, e buna intrebarea de ce de la universitate nu a stiut nimeni de concurs. Probabil ca asta e o problema grava si trebuie cercetata. Nu cred ca daca ar fi stiut de concurs s-ar fi ajuns aici. Nu este suspect ca la acest concurs a participat doar o singura persoana, care a si luat de altfel concursul?Eu nu cred ca s-ar hazarda nimeni cu niste afirmatii daca nu sunt adevarate, atata timp cat se pot face verificari.

  7. Revin si eu pentru ca simt nevoia teribila sa fac acest lucru. Studiile de specialitate sunt foarte importante. Pana la urma de ce le mai face lumea?Dar, inainte de toate, inainte de toate studiile, eu cred ca cel mai grav este faptul ca, daca este adevarat ce se spune s-a organizat un concurs ilegal, un concurs cel putin dubios. Pana la urma, bine spunea ratiu m : nu este suspect ca la concurs a fost doar o singura persoana? Hai sa fim seriosi, din tot Maramuresul ala, numai o persoana vroia sa fie sefa?Sunt convinsa ca daca am vorbi cu impricinatii, ar spune ca ei au dreptate, ca doar nu vor recunoaste ilegalitatile. Nu stiu, dar eu sunt satula de ce se intampla in scumpa noastra tara si sa tot inchidem ochii la toate nedreptatile.Repet, oricat de bine pregatit ar fi un om trebuie sa participe la concursuri legale(chiar daca se stie dinainte ca va lua postul, cum de altfel se intampla mai tot timpul)

    • Buna Adriana, eu una ma bucur ca simti nevoia a te exprimi si ca o faci pe ProlIbro. Multumesc.

      Poti sa ma lamuresti te rog de ce ti se pare (mai) acceptabil sa fie concursuri „legale” pentru diferite posturi la care „se stie dinainte” cine va castiga? Nu vorbim tot de ilegalitate aici? Ideea de concurs este ca participe mai multi si sa castige cine e mai bun(a), mai bine pregatit(a), mai potrivit(a) pentru acel post.

      In SUA foarte rar am auzit sa se practice testarea in timpul concursurilor de angajare si in nici un caz pentru posturi de conducere. Daca CV-ul tau nu demonstreaza ca ai experienta necesara sa faci fata cerintelor postului degeaba iei nota maxima la testul scris. Oare obiceiul asta de „noi ne facem ca dam concursuri pentru posturi in biblioteca, ei se fac ca sunt bibliotecari buni” o sa ne mai tina mult?

  8. Mai spunea la un moment dat cineva ceva de posturi blocate. Chiar, cum se deblocheaza asa usor posturile, acum pe aceasta criza?

  9. Ordonanţă de urgenţă nr. 223/2008
    din 30/12/2008 privind unele măsuri de reducere a unor cheltuieli bugetare

    http://dlaj.mapn.ro/ro/act.php?NOR=OUG223/2008&referinte=OUG223/2008&no=899&ano=2008&dom=functionar&PASS=P-TK–X-IZI–P-&LOGIN=toei
    citez din ordonanta:
    „Art. 1. (2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) ocuparea posturilor unice ale căror atribuţii specifice nu se regăsesc la celelalte posturi din cadrul structurii organizatorice a autorităţilor şi instituţiilor publice.”

    Poate ar fi mai bine daca ne-am face putin temele inainte? Mi-ar parea foarte rau sa vad frumosul proiect Prolibro transformat intr-un blog „de scandal”, fie el si biblioteconomic.
    Sper ca nu deranjeaza pe nimeni indemnul meu la moderatie si informare prealabila!

    • Ba…pe mine ma deranjeaza tipul asta de indemnuri superioare din partea IREX, mai ales ca am mai avut discutii pe tema angajarilor si calitatii selectiilor pe situl asta, desi nu in posturi din sectorul public. Chiar asa, parca suntem intr-o mixtura de lupul moralist si boul si vitelul. IREX a organizat si „EL” concursuri „inefabile”, acuma trebuie sa ne mai si nutriti cu indemnuri de a umbla cu sfiala? Nu e vorba de scandal, e vorba de informare, si toti au dreptul sa stie ce se intampla in biblioteci, desi clar ca difuzarea informatiei nu este punctul foarte al IREX, iar din cate imi amintesc nici nu considera Prolibro un site bibliteconomic demn de a-si pune anunturile de angajare pe el. Cine e lup in piele de oaie? Aud? Bineinteles ca este trist ca auzi de asa tam tamuri in locurile in care oamenii merg sa invete si sa se cizeleze, dar este important sa le auzim si sa fie facute publice, din ambele parti, ca macar greselile altora de abordare sa nu le mai repetam, desi, in fapt, lucrurile nu putem sa le schimbam, sau prea putin sa le influentam.

  10. E bine sa ne dam cu parerea la toate subiectele, mai ales cand stim si despre ce vorbim.
    Eu, in calitate de presedinte ABR-filiala Maramures, am aflat de conflict, abia cand am fost sunata in numele celor 7 membri ca vor sa se retraga din asociatie daca Lia Sabaou devine si ea membru (?) . Lia, tocmai imi comunicase ca doreste sa devna membru. De sunat, m-a sunat vicepresedinta asociatiei, d-ra Laura Varga. A doua zi m-am dus acolo sa vad ce se intampla. Nu am sa va relatez modul in care am aflat despre nemultumirile colegilor de acolo, decat pe scurt: ton ridicat, agitatie, care mi se adresau mie(?). Eu nu am vazut nici o reclamatie, nici un memoriu pe care sa le fi facut colegii de acolo. Mi-au spus ca au facut , dar la intrearea mea, daca li s-a inregistrat, raspunsul a fost , nu (?).
    Daca au date si dovezi, i-am indrumat spre sindicat. Raspunsul a fost ca nu are rost, ca presedintele este din catedra rectorului……..(?)
    Si acum, o intreb pe Claudia: Ce puteam sa mai fac eu sau Rpbert Coravu la cateva sapatamani dupa? Suntem asociatie profesionala, nu sindicat. Sindicatul, la noi, in Romania, aduna dovezi si merge pana la instante pentru a apara membri.
    Sa va mai precizez si alte lucruri: cu ani in urma, cam acelasi colectiv( intre timp unii au plecat, altii au venit, dar nucleul e acelasi), s-a retras din ABR pe motive ca asociatia nu-i ajuta, ca nu cresc la salarii, ca au conditii de munca neadecvate. D-l Regneala s-a deplasat la Baia Mare si a discutat cu conducerea de atunci , inclusiv cu d-l Barle, discutie , in urma careia s-au reinscris in ABR si au participat la Conferinta Nationala de la Timisoara. Nemultumirile lor mocnesc deci, mai demult. Acum este alt rector, care are un proiect si care asteapta aprobarea fondurile pentru modernizarea bibliotecii.
    Si acum, ceva foarte important: tot orasul stia ca postul este vacant si d-rei Laura chiar i s-a propus (nu stiu exact conducerea serviciului, sau participarea la concurs), dar a refuzat. (?)
    Care dintre voi v-ati permite sa mergeti la rectorat numai pe vorbe, fara nici o dovada palpabila, chiar in numele asociatie? Cine vrea sprijin, coopereaza si demonstreaza cu dovezi. Eu i-am inteles intotdeauna. Dar, va mai spun un lucru: ei au fost invitati la actiuni ale bibliotecarilor scolari, ei nu au avut nici o intiativa de care sa am cunostinta. Asta nu inseamna ca nu si-au facut treaba. Dar, daca nu stim sa o punem cumva in valoare, slaba nadejde sa fim apreciati. Cu ani in urma, cand le-am dat niste sfaturi, din modesta mea experienta, li s-a parut ca imi cam bag nasul in treaba lor. Ori, eu discutam despre principii generale. Ca munca intr-o biblioteca universiatra difera de cea dintr-o scoala/liceu.
    Dupa doua ore de discutii, le-am spus cu toata sinceritate ca eu n-as lucra acolo pentru nimic in lume.
    Eu v-am spus doar ce stiu . Pentru binele lor, doresc sa se limpezeasca apele si sa poata munci in liniste si cu placere si sa aiba rezultate cat mai frumoase.

    • Multumesc mult doamna Ionescu pentru raspunsul avizat.
      Ce poate face ABR ma intrebati? In primul rand sa asculte. Nu e prima oara cand bibliotecarii ajung pe Prolibro ca sa caute intelegere cand de fapt ar trebui sa se adreseze asociatiilor lor si sa primeasca raspunsuri care sa le fie de ajutor.
      In al doilea rand sa raspunda limpede si in mod oficial cu ceea ce stiu. Susotelile, vizitele neoficiale si chiar raspunsuri pe alte bloguri nu ajuta la clarificarea situatiei. Exercitiul transparentei ne cam lipseste. O discutie cu rectorul de exemplu poate fi una informala in care sa povestiti despre ingrijoarea legata de nemultumirile bibliotecarilor, despre mediul nesanatos de lucru. Evident ca nu e cazul sa prezentati acuze.

      Trebuie lucrat la rezolvarea situatiei actuale la Universitatea de Nord si mi se pare un pic incorect ca tot timpul bibliotecarii care se plang si au nevoie de ajutor sunt cei care trebuie sa rezolve situatia… fara ajutor.

      Poate cei care s-au plans nu au dreptate, poate la mijloc e o neintelegere sau poate dimpotriva este o intelegere, sau e rautare …sunt multi de „poate” pe care noi aici pe blog nu avem cum sa ii investigam. ABR Maramures are insa aceasta putere.

      ABR-ul e o asociatie nu sindicat insa spuneti-mi cine poate sa ii ajute pe bibliotecarii din intreaga tara, care trec prin situatii similare, sa afle ce s-a intamplat in alte biblioteci? Ce solutii (nu) s-au gasit, cum au actionat sindicatele in alte parti? Ce documente s-au adunat pentru dosar?…Cine oare? Nu o asociatie profesionala? Ce sa mai spun de bibliotecile unde nu exista sindicate? Pe cei de acolo cine ii ajuta?

      Am inteles ca ProLibro a devenit „de scandal” pentru ca nu a prezentat fapte ci doar vorbe ale unora insa, va place sau nu, acesti oameni care au lasat comentarii pe Prolibro sunt bibliotecari si ar putea fi chiar colegi de-ai vostri. De ce oare intre a striga „Scandal!” si a spune „aceleasi mizerii sunt si la institutia mea” nu exista o cale de mijloc unde sa putem discuta fara a ne simti direct atacati? De ce daca se fac acuzatii cei vizati, biblioteca sau rectoratul prefera sa ignore problemele si nu sa raspunda curat, fara a se ascunde dupa deget, si de ce cer mereu dovezile mai intai? De ce oare in loc sa avem parte de discutii de la egal la egal ne masuram mereu pozitiile de forta, cautand sa vedem cine e in spatele cui? Colegi fiind, daca nu invatam sa avem incredere si sa ne ajutam unii pe altii, sa putem sa cerem ajutor atunci cand avem nevoie si sa fim convinsi ca il vom primi, atunci poate ca nu suntem atat de profesionisti pe cat ne credem sau am vrea sa fim.

      Si uite si un link spre un articol publicat pe 9 iulie pe aceeasi tema.

  11. O comisie de evaluare, care sa analizeze in amanunt starea bibliotecii si a personalului de la biblioteca Universitatii de Nord din ultimii zece (sa zicem), ar face multa lumina in tot ce se vorbeste in presa sau pe blog sau pe la colturi. Parerea mea este ca asta este solutia cea mai buna. Ma opresc aici si le doresc succes tuturor.

Comentariile sunt închise.

