Amendamente la Codul Educaţiei

Astăzi am participat la întâlnirea pe care Doamna Ministru Ecaterina Andronescu a avut-o cu reprezentanţi ai învăţământului maramureşean. Dezbaterea a fost ocazionată de proiectele de legi ale educaţiei.
În acest cadru am prezentat următoarele amendamente propuse de mine şi motivaţiile lor:

AMENDAMENTE la CODUL EDUCATIEI

Partea a IV-a STATUTUL PERSONALULUI DIN INVATAMANT

Titlul II

Cap. I

Art. 215, (1)

a) pentru functia de bibliotecar, de documentarist si de redactor – absolvirea cu examen de diploma a unei institutii de învatamânt, sectia de biblioteconomie, sau a altor institutii de învatamânt ai caror absolventi au studiat în timpul scolarizarii disciplinele de profil din domeniul biblioteconomiei; pot ocupa functia de bibliotecar, de documentarist sau de redactor si absolventi ai învatamântului postliceal (s-a taiat cuvantul liceal)cu diploma în domeniu /absolvirea cu examen de diploma a unei institutii de învatamânt, sectia de biblioteconomie, sau a altor institutii de învatamânt ai caror absolventi au studiat în timpul scolarizarii disciplinele de profil din domeniul biblioteconomiei; pot ocupa functia de bibliotecar, de documentarist sau de redactor si alti absolventi ai învatamântului superior, postliceal sau liceal cu diploma, pe perioada determinata, daca au urmat un curs de initiere în domeniu;

Cap. III

Art. 230

(2) Organizarea, desfasurarea, evaluarea si finantarea activitatilor de formare continua si dezvoltare profesionala prin obtinerea gradelor didactice a personalului didactic si a personalului de conducere, de îndrumare si de control, a treptelor profesionale pentru personalul didactic auxiliar, sunt stabilite prin metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii.

(4) Formarea continua a personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control, a personalului didactic auxiliar, este fundamentata pe competente profesionale si are urmatoarele finalitati generale:

Art. 231

(1)   Formarea continua a personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control si a personalului didactic auxiliar,este coordonata de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii si se realizeaza prin:

(2) Programele de formare continua a personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control si a personalului didactic auxiliar,se acrediteaza de catre Centrul National de Formare a Personalului din Învatamântul Preuniversitar, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei,cercetarii si inovarii.

Art. 233

1) bis Personalul didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar este obligat să participle periodic la programele de formare continuă.

Titlul IV

Cap. I

Art. 253

1) Libertatea initiativei profesionale a personalului didactic şi didactic auxiliar,se refera, în principal la:
(motivatie:bibliotecarii sunt obligate sa raspunda la  b), c), d), e), f) prin fisa postului

Art. 255

(1) Personalul didactic si didactic auxiliar are dreptul sa participe la viata sociala si publica, în beneficiul propriu, în interesul învatamântului si al societatii românesti.

(2) Personalul didactic si didactic auxiliar are dreptul sa faca parte din asociatii si organizatii sindicale, profesionale si culturale, nationale si internationale, precum si din organizatii politice legal constituite, în conformitate cu prevederile legii.

(3) Personalul didactic si didactic auxiliar poate exprima liber opinii profesionale în spatiul scolar sau universitar si poate întreprinde actiuni în nume propriu în afara acestui spatiu, daca acestea nu afecteaza prestigiul învatamântului si demnitatea profesiei de educator, respectiv prevederile prezentului cod.

Titlul V

Cap.I

Art. 260

(3) În afara distinctiilor prevazute la alin. (2), ministrul educatiei, cercetarii si inovarii este autorizat sa acorde personalului didactic, de cercetare si bibliotecarilor din învatamânt urmatoarele distinctii si premii:

a) Adresa de multumire publica;

d) Diploma Alexandru Rosetti, clasele I, a II-a si a III-a, cu acordarea unui premiu de 25%, 20%, respectiv 15% din suma salariilor de baza primite în ultimele 12 luni; diploma se acorda bibliotecarilor din învatamântul preuniversitar si superior;

Titlul VII

Cap. I

Art. 267

(1) Personalul didactic si didactic auxiliar beneficiaza de pensie pentru munca depusa si limita de vârsta, de pensie pentru pierderea capacitatii de munca, de pensie suplimentara si de alte drepturi de asigurari sociale, în conditiile legii.

(5) Personalul didactic, de conducere, de îndrumare si de control si didactic auxiliar,poate fi pensionat, la cerere,cu 3 ani înainte de limitele de vârsta prevazute de legislatia în vigoare, daca are o vechime în învatamânt de cel putin 25 de ani femeile, respectiv 30 de ani barbatii.

Nota: cuvintele îngroşate sunt propunerile ABR-filiala Maramures.

Diana Ionescu,

bibliotecar la Colegiul National “Vasile Lucaciu” Baia Mare,

presedintele ABR-filiala Maramures

Motivatie pentru amendamentele la Codul Educatiei

Biblioteca si/sau CDI-ul sunt resurse informationale indispensabile procesului de invatamant.

Bibliotecarii din invatamantul preuniversitar din Romania au, in mare parte studii superioare sau studii de scurta durata.

In fisele de post au, pe langa obligatiile standard de achizitie, invenatriere, prelucrare si imprumut a cartlor si obligatii de a desfasura activitati culturale, pedagogice, de comunicare, de a initia si derula proiecte in parteneriat cu catedrele din scoala, cu alte institutii de invatamant, culturale sau ONG-uri (obligatii similare cu ale profesorilor documentaristi).

Chiar daca  s-au facut multe eforturi fie de infiintare a CDI-urilor, fie de modernizare a bibliotecii, conditiile de munca nu sunt cele mai confortabile: multe biblioteci scolare au achizitionat softuri si bibliotecarii lucreaza multe ore la calculator, multitudinea de carti, unele mai vechi , altele mai noi, nu poate asigura igiena necesara unui loc de munca.

La nivel national exista multi bibliotecari scolari cu preocupari stiintifice:au publicatii  in ziare, reviste sau carti de specilaitate; sunt cuprinsi in proiecte locale, nationale sau internationale; initiaza si coordoneaza proiecte culturale si educationale in parteneriate, cu impact pozitiv in comunitatea locala si promoveaza o buna imagine a scolii in care isi desfasoara activitatea, implicit a profesiei de bibliotecar

Pentru mentinerea si cresterea calitatii educative din scoli, aducem cateva amendamente in ceea ce priveste :

¨      formarea continua si dezvoltarea profesionala a bibliotecarilor ( CCD-urile nu au formatori scoliti dupa ’90 decat prin actiuni locale mai mult sau mai putin valabile, prin urmare nici bibliotecarii nu au beneficiat decat, tot de intalniri, sesiuni pe plan local uneori de slaba calitate),

¨      recrutarea bibliotecarilor scolari ( nu consideram ca un absolvent de liceu este capabil sa raspunda cerintelor pedagogice si culturale actuale pe termen nelimitat)

¨      accesibilitatea la recompense pentru activitati deosebite dovedite pe parcursul mai multor ani ( daca dovedesc activitati profesionale deosebite, cu impact pozitiv remarcabil, consideram ca si bibliotecarii scolari sa poata beneficia de premii)

Baia Mare, 27.08.2009                                                                    Bibliotecar,

prof. Diana Ionescu

Colegiul National “Vasile Lucaciu”

Am susţinut ceea ce am scris în material şi  sper ca D-na Ministru (poate şi domnul Geoană care a venit pe la sfârşitul şedinţei şi căruia i-am dat o copie) să ia seama şi să admită amendamentele mele în Cod.

Anunțuri

6 Răspunsuri

  1. Am si eu intrebare. Nu atat pentru colegii forumisti, cat mai ales pentru colegii din Consiliul National al Bibliotecilor si pentru conducerea ABR: la intalnirile si discutiile foarte numeroase privind Codul Educatiei a participat vreun specialist, o persoana care sa cunoasca problemele bibliotecilor si bibliotecarilor atat din universitar cat si din preuniversitar? Daca nu, de ce? Daca da, as fi curioasa cine. Asta ,doar asa, ca sa fim si noi informati.

  2. Felicitari Diana pentru initiativa si amendamentele formulate la Statutul personalului din invatamant!

    O propunere generala ar fi aceea de a mentiona functiile didactice auxiliare IMEDIAT dupa cele didactice ,asa cum le-ai subliniat la art.253, 255, 267.

    Consecventa in formularile propuse poate avea un impact (!?) asupra celor interesati de problematica bibliotecilor.

    Sa speram la o analiza serioasa a textului si a amendamentelor propuse de catre personalul din interiorul bibliotecilor , inclusiv de catre ABR.

    Propun o discutie pe text la Conferinta de la Constanta cu bibliotecarii din preuniversitar si universitar si nu numai!

    Adriana Szekely

  3. Adriana, e cam tarziu. Premierul tine mortis sa-si asume raspunderea saptamana viitoare. Nu cred ca se mai poate face numic dupa.

  4. Diana si din partea mea sincere felicitari pentru inititiva! Ai primit rapunsuri la intrebarile tale? Le-ai trimis cumva direct pe email celor care ar trebui sa iti raspunda?

    Cand ai timp poate incerci sa imi raspunzi si mie la o intrebare. Ce ne lipseste pentru ca, pe viitor, sa putem cere ca bibliotecarii sa fie personal didactic? Educatie nu poate exista in afara informatiei si a bibliotecii asadar de ce acceptam ca bibliotecarii sa fie in continuare priviti ca auxiliari ai acestui proces?

  5. Deci, tot ce aveti postat, i-am inmanat personal doamnei ministru si domnului presedinte al Senatului Romaniei la intalnirea despre care am spus la inceput. Liderul de sindicat din Maramures, care este si secretar general al FSLI, mi-a confirmat ca a primit prin email si ca va sustine.
    Ma intrebai ce ne lipseste. Pai, ne lipseste curajul si dorinta de implicare. Daca unii, candva, ne-au marginalizat si au mentinut prejudecata ca bibliotecarii sunt doar manuitori de carte, acum, cei care ar trebui sa ia atitudine , pur si simplu nu-si dau interesul. Si, ma refer aici la ABR, la sindicate si, nu in ultimul rand la cei 11 consilieri pe probleme de biblioteci din MECI. Daca cei mai sus mentionati au incercat cate ceva (nu suficient ) , a existat indiferenta TOTALA la nivel legislativ (ma refer acum la Statutul existent). Doamnele si domnii din Parlament nu se informeaza, nu se documenteaza inainte de a adopta legile, ce se intampla si pe alte meridiane. Probabil ca noi trebuie sa inventam roata mereu si mereu fara sa vedem ca altii au zburat demult pe Luna.

  6. Felul în care sunt percepuţi, apreciaţi şi trataţi bibliotecarii din învăţământ are foarte mare legătură cu percepţia celor din bibliotecile publice, un adevărat barometru, aş zice (să nu uităm că ponderea cititorilor noştri provine din arealul şcolilor).
    Aşa că orice problemă a lor este şi a noastră, fără nici un fel de rezervă, în mod mult mai direct decât înţelegem în general prin solidaritate de breaslă.

    Sper ca amendamentele tale, Diana, să găsească urechi sensibile. (Adică oameni care au cunoscut în viaţa lor mai îndeaproape bibliotecile de orice fel.)

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: