Sondaj

Va rugăm să lăsați în comentarii care credeți că sunt în ordinea priorității lor principalele probleme ale bibliotecilor din România.
Dacă nu aveți o viziune generală și sistemică este suficient să scrieți despre problemele cu care vă confruntați în biblioteca în care lucrați.

26 Răspunsuri

  1. Subiect favorit:
    Ordinea poate diferi de la o zona la alta.
    1. Probleme materiale-salarizare, conditii de lucru.
    2.Probleme de pregatire-insuficienta
    din motive- personale (interes insuficient )
    si/ sau administrative- lipsa de fonduri pentru calificare.
    Din problemele de pregatire decurg probleme de organizare a bibliotecii, administrare si buna functionare, de regasire a informatiilor necesare sau a ajutoarelor posibile .

    3 Probleme de imagine- a bibliotecarului sau a bibliotecii in zona in care isi desfasoara activitatea. Acestea la fel au cauze diferite- bibliotecar cu interes scazut pentru meserie; administratie locala cu interes scazut pentru institutia noastra..

    Din aceste 3 categorii decurg in situatii particulare toate celelate probleme.
    Cam asta am observat eu in ultimii 4 ani.

    …mai e o problema, de abordare – placerea infinita de a ne lamenta si a ne plange. Daca nu am desertat sacul nu ne gandim la solutii.

    • Subscriu, dar as mai adauga imposibilitatea alinierii bibliotecilor scolare, visate in mare parte cdi-uri, la dezvoltarea frumoasa pe care o au bibliotecile publice sau cele universitare, din punct de vedere al tehnologiei it; ele au ramas tot cenusaresele umile ale sistemului, chinuindu-se cu dotarea refuzata de altii, sau chiar inexistenta, nemaivorbind deci de o informatizare reala a acestora. Degeaba bibliotecarul scolar isi dezvolta competentele tehnologice daca pe plan national nu exista nici o initiativa de acest fel. pacat.

    • O parere fata de : „lamentare fara solutii”. Da, exista si acest mod de a fi a unor bibliotecari. Intr-o biblioteca publica / sistem de biblioteci, componentii ei umani trebuie sa treaca de orgoliile / interesele personale, sa gaseasca solutii / rezolvari imediate si eficiente la anumite probleme. Daca nu exista unitate in diversitate se intampla cum am patit-o eu: Am criticat managementul defectuos al directorului unde lucrez in presa locala. Imediat am fost sanctionat la evaluarea urmatoare cu 10 %, ridicat si dus la politie cand s-a crezut ca voi participa la concursul pentru post de director, perchezitionat si umilit la birou in urma unui „furt” aranjat de conducere si lacheii ei, amendat de procuratura pentru ca am fost martor la desfacerea ilegala a contractului de munca a unui salariat „nedorit” de director, discutat in plen de catre consilierii judeteni pentru imagine proasta adusa institutiei… etc. Urmari: directorul si oamenii ei nici azi nu au patit nimic! 90 % din colegii mei au semnat „adeziune” la comportamentul ilegal al directorului… Toate acestea s-au intamplat la inceputul anilor 2000 la BJ BN.! Atunci cum mai poti sa mai ai curajul de a fi util in meseria ta?… Si ironia soartei: azi acelasi director si-a despus proiectul de management pentru inca … 4 ani, desi in iulie a.c. indeplineste anii de pensie. Colegilor mei, azi le pare rau! Acum traiesc consecintele actelor de lichelism si supunere oarba pe care le-au aprobat acum multi ani! Biblioteca unde lucrez este azi pe „nicaieri”: nu avem local nou unde sa ne mutam dupa revendicarea cladirii, tot ce se achizitioneaza se pune in cutii, nu stim ce carti si reviste se editeaza de institutie, nu stim ce colegi cu „pile” avem in schema la filiala, nu am avut bilant cu cei din sistem de zeci de ani, nu am fost la perfectionare, achizitiile sunt facute clientelar, fara a se tine cont de cererile cititorilor etc. La sfarsit de activitate ma simt scarbit de locul meu de munca si de profesia mea, de care am devenit dependent… din dragoste pentru carti si oameni…Problemele bibliotecilor publice sunt grele si complicate azi; sper ca totusi, undeva, cineva, candva… va lua masurile necesare… Scuzati-mi aceste ganduri sincere, dar asa am simtit eu acum sa vi le dezvalui. O zi buna tuturor!, acolo unde sunteti…

  2. Eu, din pacate, ma confrunt cu imposibilitatea de a intra in sistem. Am absolvit sectia de biblioteconomie (licenta), fac masterul in acelasi domeniu, dar sunt nevoita sa lucrez cu totul si cu totul altceva, pentru ca „toate posturile sunt blocate”. Sau, in cazul in care nu sunt blocate, ramane problema salarizarii… cu 8-0 milioane pe luna nu poti supravietui…daca nu ai si o alta baza materiala decat salariul de bibliotecar..si mai stai si cu chirie, mai bine te angajezi vanzatoare cu master. din pacate, aceasta este Romania in care traim.
    Daca stiti vreun post de bibliotecar in Bucuresti, va rog sa ma anuntati prin oferirea unui raspuns acestui mesaj. Multumesc anticipat!

  3. Ma raliez comentariilor Deliei si Ralucai, in sensul ca daca nu se va produce o schimbare pozitiva (salarii decente conform pregatirii profesionale) in aceste structuri, specialiistii (bibliotecari) vor fi nevoiti sa se reorienteze catre alte sectoare (mai bine platite). Daca un bibliotecar are initiativa, este interpretata gresit actiunea lui ceea ce-l determina sa „stea in banca lui”. Problema este ca nu noi (bibliotecarii) vom avea atat de mult de suferit cat comunitatea (utilizatorii in sine), iar serviciile din biblioteci, ca de altfel si din alte structuri se vor deprofesionaliza. Bibliotecile vor ajunge sa fie deservite de catre personal neavizat prin sustinerea nepotismului. Societatea romaneasca nu cred ca merita asta! Trebuie sa se ajunga la competenta, performanta, sa fim ghidati dupa modelul „omul potrivit la locul potrivit”. Numai asa societatea romaneasca va iesi din „criza generala”.

    • George, in mare parte sunt de acord cu cele spuse de tine, numai ca nepotismul deja exista in mai toate bibliotecile mari din tara. Structurile din cadrul acestora sunt deja deprofesionalizate, si cum ar putea fi altfel cand in posturile cheie sunt numiti numai incompetenti, persoane care habar nu au ce au de facut pe un asemenea post, dar care indeplinesc clar, CRITERIUL POLITIC. Atata timp cat bibliotecile, indiferent de rangul acestora, vor fi conduse de politic si nu de specialisti, nu vom avea nicio sansa. Cine asculta, cine baga in seama un bibliotecar daca acesta nu are sustinere in sistem? Din contra, indiferent de munca depusa, de capacitatile acestuia, daca vrea sa faca ceva „i se da la cap pentru ca iese in evidenta”. Sa mai adaug la toate acestea si complicitatea mai marilor nostri din cadrul Ministerului Culturii si Biblioteca Nationala a Romaniei a caror implicare in activitatea profesionala, sau de control si indrumare este aproape inexistenta sau complet formala?
      Se impune ca cei cu studii de specialitate din biblioteca sa fie promovati si cooptati in functii de conducere, modificandu-se in acest sens cadrul legislativ. Unde sunt metodologiile privind anagajarea, promovarea si sanctionarea personalului din biblioteci? Cine urmareste respectarea legislatiei in domeniu (chiar si asa cum este ea deficitara in prezent).

      • Corect, dl Viorel. Din cauza corectitudinii si a profesinalismului la BJ BN, unde lucrez de 38 de ani nu am inaintat in cariera profesionala, mai mult decat S,I A.- simplu bibliotecar. Cand esti sincer, spui lucrurilor pe „nume” ca sa indrepti ceva rau nu esti luat in seama, dimpotriva esti blamat si pedepsit la evaluare sau salariu. Am ajuns sa urasc meseria care imi place atat de mult. De ce ? Nu poti rezolva singur si cu sistemul actual, nimic benefic pentru cititori si biblioteca. Ca si in politica, totul se face pentru interese personale si de grup; angajari de personal pe baza de rudenie si interese obscure, achizitii de carte nesolicitata de utilizatori ( (carte in lb macedoniana intr-un judet unde nu exista macedonieni!) , protectie si inaintare in grade profesionale fara dovezi reale in profesie … Daca va spun ca nu avem RI de 7 ani, ca achizitiile sunt facute de cineva de la Relatii cu publicul, ca se angajeaza politruci ai Consiliului judetean care nu au obiect de activitate specifica… nu ma credeti.Si din aceste cauze, tara a ajuns unde a ajuns… Situatia este generala, cu particularitati in fiecare biblioteca. O parte din vina o avem si noi bibliotecarii de rand ca nu luam atitudine; totul este „vizat” de cei din institutiile statului, superioarea, care tac sau se fac ca nu stiu. Nu suntem uniti! Ne lasam calcati in picioare de conducatori inferiori noua, managerial si profesional. Ce e de facut? Multe!

  4. – proasta salarizare
    – proasta comunicare interna
    – dezinteres in ce priveste perfectionarea continua a bibliotecarului

  5. Nu s-a spus nimic despre schimbarea mentalitatii.
    Poate tocmai pentru ca aceia care au comentat mai sus fac parte dintre bibliotecarii care au inteles ca mai intai de toate trebuie sa ne facem datoria.

    In biblioteci inca nu se gandeste pozitiv. E adevarat ca salariile sunt mici, nu exista prea multa satisfactie profesionala, dar eu cred ca intr-o oarecare masura de acest lucru suntem si noi vinovati. Dezinteresul perfectionarii vine de multe ori si din partea noastra nu numai de la cei care ar trebui sa se ocupe de asa ceva.

    Bibliotecile, multe dintre ele sunt conduse conservator, bibliotecarii nu au fost responsabilizati suficient si in momentul in care li se cere contributia nici macar nu stiu cum s-o faca (aici nu prea mai este chiar vina lor)

    Revenind, as trece pe primul loc mentalitatea si apoi salarizarea defectuoasa. In Romania, in privinta salarizarii nu se va face multa vreme mare lucru, sa fim realisti, insa nu se poate in acest timp sa stam si sa asteptam vremurile acelea cand vom avea salarii ca in Occident.

    Nu vreau sa generez o polemica, inutila de altfel, dar cred ca e firesc sa spunem si ce trebuie sa facem noi, nu numai ce ar trebui sa se faca pentru noi. De asemenea, nu vreau sa generalizez, cred ca acolo unde bibliotecarii sunt toti dedicati meseriei si perfectionarii ei, e, cu siguranta, cel mai placut loc de munca existent.

    • Sunt de acord cu factorul personal in schimbarea lucrurilor.
      Si mai vreau sa comentez la cele spuse mai sus
      „O parte din vina o avem si noi bibliotecarii de rand ca nu luam atitudine; totul este “vizat” de cei din institutiile statului, superioarea, care tac sau se fac ca nu stiu. Nu suntem uniti! Ne lasam calcati in picioare de conducatori inferiori noua, managerial si profesional. Ce e de facut? Multe!”

      In una din intalnirile profesionale in tara cineva spunea citez
      ” Poti sa lupti si poti rezista la presiunile politice daca esti independent financiar. Daca nu ti-e frica pentru ziua de maine sau pentru pozitie.”
      Cat adevar.
      Si mai este ceva ce recomand acum inainte de sarbatori.
      Credinta in Dumnezeu, asociata cu lucrul bine facut , cu demnitate si seriozitate in zona de competenta proprie , poate schimba lucrurile.

  6. – dezinteres in ce priveste perfectionarea continua a bibliotecarului
    – dotarea proasta a bibliotecilor scolare. Fondurile pentru carti sunt acordate rar si in salturi, nu sunt acordate in mod constant pentru a asigura completarea colectilor, in achizitionarea unor carti cu imagini pentru a atrage cititorii de la clasele mici, cand copii sunt mai usor de „modelat”.
    – lipsa calculatoarelor din bibliotecile scolare.
    – lipsa unui program de biblioteca; suntem in mileniul 3 si bibliotecile scolare nu sunt informatizate.
    – mobilierul invechit din biblioteci.
    Acestea sunt doar cateva probleme cu care ma confrunt

  7. 1. Distrugerea legaturilor intre institutiile bibliotecare din sistem (centru-judete-comune).
    2. Sistem defectos de conducere, comunicare si transparenta in sistem si in institutiile de profil.
    3. Lipsa cartilor noi si a mijloacelor moderne de informare la nivelul rural.
    4. Salariazarea extrem de modesta.
    5. Lipsa specialistilor tineri in bibliologie.
    6. Desfiintarea revistei „Biblioteca”, profesionista, prin aparitia altor reviste la nivel local, modeste.
    7. Lipsa programelor continue de perfectionare.

  8. Intai de toate vreau sa-i raspund colegei(ului) I. Alexa ca revista „Biblioteca ” nu s-a desfiintat, ea apartinand acum de Biblioteca Nationala a Romaniei.
    In legatura cu principalele probleme ale bibliotecilor din Romania , voi face referire la bibliotecile scolare, deoarece lucrez de 18 ani intr-una din ele :
    1. Mentalitatea invechita in ceea ce priveste profilul profesional actual al bibliotecarului;
    2. Lipsa fondurilor ;
    3. In cazul repartizarii unor fonduri , cum a fost cazul in perioada 2006-2008, piedici puse de contabilul-sef in achizitie;
    4. Lipsa unei dotari materiale adecvate (mobilier, echipamente IT etc);
    5. Lipsa de comunicare .
    6. Cu ce sunt mai bune CDI-urile decat bibliotecile ? In multe cazuri celebrele CDI sunt doar doar niste sali dotate cu un calculator si un ecran multimedia, sali in care elevii intra doar pentru a mai vedea un film pe CD cand profesorul nu are chef de ore. De ce un bibliotecar nu poate accede intr-un CDI ,pe cand un profesor poate accede intr-o biblioteca? Si ma refer la bibliotecari cu studii de specialitate ?
    Si ar mai fi :
    7
    8
    9 etc

  9. Caria profunda este, dupa mine, chiar la nivelul managementului. Lobby, promovarea imaginii si serviciilor, advocacy, delegarea responsabilitatilor, inovatie, logica termenelor medii si lungi, filozofia centrarii pe utilizator si pe lupta impotriva stagnarii spirituale a comunitatii, corectitudinea in evaluarea bibliotecarilor si rectitudinea in fata ordonatorilor de credite, iata cateva dintre ideile prea putin intrebuintate, din diferite motive, de catre managerii nostri. Cunosc putini oameni care pun pret pe semnificatia cuprinsa in acesti termeni; pe unul dintre ei m-as fi asteptat si bucurat sa il vad in postura directoratului bibliotecii unde lucra. A fost insa evacuat scurt, confirmand astfel o fioroasa traditie.

    • Da, Ionel, dar faptul ca managementul este atat de important arata de fapt o proasta organizare a intregului sistem si o precaritate a bazei lui inclusiv. Pestele se strica de la cap, o stim noi bine ca dobrogeni. Dar partea cea mai puternica si mai activa este de fapt coada si ea duce pestele la perzanie. Aici, in Spania, bibliotecile bune si reteaua in general functioneaza acceptabil chiar si cu un management mediocru pentru ca motorul duduie in continuare indiferent de cine conduce. Problema se pare insa ca este ca intr-un sistem debil, cu disfunctii si cu multa zgura, necesitatea unui management luminat este esentiala. Cand lipseste, haosul e si mai mare, utilizarea resurselor si mai proasta, iar impostorii sunt si mai fericiti. Pentru ca de departe se vede ca exista multa impostura si putina demnitate profesionala.

      Adaugire: Demnitatea poate veni, asa cum spune Delia, si din siguranta financiara si a postului. Un bibliotecar normal care face parte dintr-un stat al Uniunii Europene pana cand nu castiga cel putin 1000 de euro pe luna si nu obtine postul pe baza unui concurs dur in care este examinat de profesionisti independenti si din care dupa aceea nu-l mai da afara nici mama directorului, rectorului si primarului, nu este un bibliotecar pe care sa te bazezi.

  10. IMHO…

    Din punct de vedere funcțional, i.e. din perpectiva „randamentului social”, „sistemul” de biblioteci (dacă se poate vorbi de așa ceva) din România are următoarele trei probleme majore:

    1. Lipsa catalogului partajat național (care are drept consecințe a) enorma risipă de efort de catalogare și b) modul ridicol în care (nu) funționează ILL).

    2. Obstinata folosire a CZU, drept care, accesul după subiect e – practic – inexistent.

    3. Slaba promovare a serviciilor de referință, atât online, cât și offline, drept care în mentalul colectiv, bibliotecarul nu e cel ce le știe pe toate, ci cel ce dă cărți.

    Dă Doamne să mă înșel.

  11. As adauga la toata lista cateva chestiuni legate de atitudine:
    – bibliotecarul (manager sau nu) este mai degraba indreptat catre „a se plange de” decat catre „a rezolva” probleme. Fara sa fie cu banat, numar pe vreo 3 degete de la o mana comentariile din acest post care dau macar o vaga indreptare catre posibile solutii (e adevarat ca asta era enuntul problemei, dar …). Eu una cred ca asta e ceva foarte rau – sunt multe chestiuni care pot fi rezolvate la „baza” (sau de la „coada” cum ii spune Marian);
    – preferinta pentru anonimat, sau, altfel spus, neasumarea propriilor reusite/esecuri. Daca la partea de esecuri e uman si foarte de inteles (desi din greseli cu totii invatam mai mult si mai repede decat din succes…), n-am inteles niciodata de ce putinii care fac din … nimic bici, cu ore din timpul lor personal si, cateodata, cu bani din buzunar, nu stau in fata ecranului jumatate de ora sa scrie un mail sau un post, sa povesteasca si celorlalti ce grozavi sunt ei, ce au facut, si cum;
    – lipsa de comunicare, colaborare, coordonare, solidaritate profesionala obiectiva (o exista asa ceva, sau tocmai am inventat-o eu si trebuie s-o explic).
    Mai am cateva pe cap, dar revin cand le pot exprima mai bine.
    Ca o palarie generala, noi (bibliotecarii romani) cam asteptam sa vine cineva si sa ne salveze, sa ne rezolve problemele, chiar si pe cele pe care le-am putea rezolva singurei, cu putin efort si imaginatie. Apoi, tot comentariu general – eu nu cunosc niciun bibliotecar, roman sau „din afara” care sa se fi imbogatit din meseria asta. Cunosc insa cativa indivizi care, dupa ce s-au imbogatit, s-au facut bibliotecari, pentru e o meserie frumosoasa, care aduce mai mult decat bani daca e facuta cu suflet.

    PS: Poate facem o continuare cu posibile solutii la problemele noastre?

  12. eu cred ca marea problema a bibliotecilor este lipsa oamenilor care citesc carti.

    de aici pleaca toate problemele.

    daca oamenii ar vrea sa citeasca … atunci s-ar rezolva si problemele bibliotecilor.

    dar,

    oamenii vor sa bea – si atunci se fac baruri.
    oamenii vor sa se imbrace – si atunci se fac magazine cu haine.
    oamenii vor sa calatoreasca – si atunci se fac masini …

    oare daca oamenii ar vrea sa citeasca nu credeti ca s-ar face biblioteci pe fiecare strada ?

    • Cititul nu este o nevoie cu care te nasti. Pasiunea pentru citit e ceva ce se construieste. De catre profesori, familie, cercurile de prieteni, carti etc. Atitudinile generale fata de lectura si carte au importanta lor in constructia acestui ce special. Pot sa il inhibe ori sa-l catalizeze.
      Biblioteca este un dispozitiv cu doua misii: satisface nevoia de lectura, acolo unde ea exista si se manifesta prin-o cerere, dar aspira si la crearea placerii de a citi, la atatarea ei. Si asta nu doar ca efect secundar al lecturii. Bibliotecarii sunt pescari de cititori infometati, dar si crescatori de cititori. Daca prima functie se bazeaza pe competenta si tehnica, cea de-a doua mizeaza pe imaginatie, inovatie, cutezanta, stil. Problemele bibliotecilor sunt legate, prin urmare, nu doar de numarul mic de cititori, ci si de incapacitatea noastra de a contribui la inviorarea pasiunii pentru citit.

  13. Bună ziua,
    Mă numesc Andrei Lăcrămioara şi sunt bibliotecar la Colegiul Naţional Mihai Eminescu din Suceava.Cunosc problemele cu care se confruntă bibliotecarii şcolari,dar mai sunt şi excepţii.
    Lucrez ca bibliotecar de zece ani şi în tot acest timp am încercat să schimb imaginea bibliotecii prin activităţile desfăşurate. Şi fără a fi lipsită de modestie cred că sunt pe drumul cel bun .
    Aş vrea să vă prezint o parte din activitatea bibliotecii
    Aceasta are un fond de 43000 de volume şi peste 500 de Cd-uri, Dvd-uri ,casete audio şi video. În anul 2007 biblioteca a trecut pintr-un proces de modernizare (fără a se transforma în CDI ) şi a fost dotată cu o sală de lectură cu 35 de locuri ,4 calculatoare conectate la Internet ,videoproiector,televizor, Dvd, ecran electric,combină muzicală.În sala de lectură se desfăşoară activităţile şcolare şi extraşcolare realizate în colaborare cu cadrele didactice şi elevii de la clasele I-XII.
    La noi la şcoală încă se citeşte .Din plăcere ,din obligaţie sau din nevoia de a fi informat pe o anumită temă .Cred că lectura ar trebui redefinită ţinându-se seama de actualul context informativ. Mulţi folosec lectura selectivă -informativă pentru realizarea unui referat ,proiect sau atestat,deci citesc.De ce îi încadrăm la cititori doar pe cei ce citesc beletristică.(exista situatii din acestea ).Folosirea Internetului în realizarea temelor este o problemă care poate fi rezolvată în colaborare profesor bibliotecar în favoarea bibliotecii.
    În anul 2009 conducerea şcolii a achiziţonat la cererea bibliotecarului un soft de bibliotecă (conducerea scolii joacă un rol important in activitatea bibliotecii). Prin intermediul Internetului, cititorul va avea acces la catalogul online, fie local, fie la distanţă .
    Utilizarea softului BIBLIOPHIL îi ajută pe elevi să-şi formeze deprinderi de căutare şi stocare a informaţiei şi îi iniţiază în gestionarea resurselor moderne de informare .
    Voi prezenta pe scurt o parte din activităţile bibliotecii.

    În anul şcolar 2009 – 2010 activitatea bibliotecii s-a desfăşurat astfel:

    1. Au fost înscrişi un număr de 885 cititori iar frecvenţa cititorilor a fost între 45 – 85 cititori / zi.
    2. Fondul de carte a fost completat cu un număr de 500 volume carte şi carte electronică în valoare totală de 5000 RON
    Achiziţiile s-au realizat cu bani din bugetul şcolii.
    3. Biblioteca are un număr de 8 abonamente la următoarele publicaţii.
    – Tribuna Învăţământului
    – Biblioteca
    – Jurnalul cu carte
    – Historia
    – Terra
    – Adevărul cu carte şi Pictori de geniu
    – Şcoala bucovineană
    – Enciclopedia Brittanica.
    4.Activităţi desfăşurate în colaborare cu elevii ,profesorii ,Biblioteca Bucovinei, CCD Suceava, şi alte instuţii culturale în vederea stimulării interesului pentru lectură, formarea competenţelor de lectură şi comunicare…..vezi blogul bibliotecii Biblios-biblios pentru alte activităţi .
    Avem două clase cu specializare bibliotecari şi predau biblioteconomia. Ţin mult la imaginea bibliotecii şi nu e uşor să faci faţa tuturor acestor lucruri,dar pasiunea, credinţa în munca ta te ajută să vezi obstacolele din jurul tău, mai mici şi să mergi mai departe.Sper că am reuşit să-i conving pe cei care spun că bibliotecarii şcolari stau degeaba ,SĂ MAI MEDITEZE !
    Voi reveni…

  14. Sunt de acord ce ceea ce spunea Anca Rapeanu. Cand formulam problema sa formulam si solutia.

    De ce este important in acest sondaj si ce impact va avea el asupra breslei sau a celor care-i conduc destinele? Care este scopul acestui sondaj? Care este populatia tinta?

    1. Este un instrument de identificare a nevoilor bibliotecarilor (de formare, de informare, de salarizare, de dotare etc.).
    2. Este o modalitate de comunicare si de exprimare a opiniilor si sugestiilor de imbunatatire a activitatilor specifice.
    3. Este un mod de evaluare a situatiei reale din bibliotecile romanesti.
    etc.

    Prelucrarea, analiza si interpretarea rezultatelor acestui sondaj se pot constitui intr-un material/ articol/raport structurat pe tipuri de biblioteci, de probleme si de concluzii generale care sa fie inaintat asociatiilor profesionale, ministerelor de resort, managerilor implicati in problemele bibliotecilor.

    Ca sa raspund la intrebarile deschise ale sondajului, iata posibilele prioritati ale bibliotecilor:
    1. amendamentele concrete la legislatia de biblioteca si transmiterea lor legiuitorilor/comisiilor de invatamant si cultura din Senat si Camera dep.;
    2. adoptarea versiunii romanesti a standardelor referitoare la activitatea bibliotecilor (standarde internationale, revizuite si actualizate nu se gasesc in Romania)
    3. colaborarea si comunicarea eficienta a tuturor asociatiilor profesionale din Romania (ABR, ANBPR, ABIDOB, Asociatia Bibliotecarilor Maghiari) in plan profesional, dincolo de orgolii personale …pentru promovarea unitara a imaginii specialistului din biblioteca (bibliotecar, bibliolog, redactor, specialist in stiinta informarii etc.). Dezbinarea …asociativa nu elimina paralelismele , nu rezolva problemele de fond ale bibliotecilor romanesti, nu creste gradul de satisfactie a utilizatorilor bibliotecilor.

    Sunt doar cateva dintre prioritatile bibliotecilor romanesti, cu siguranta.

    Adriana Szekely

  15. Bună dimineaţa,
    V-am prezentat o parte din activitatea bibliotecii şcolare ,iar acum aş vrea în calitate de bibliotecar metodist să vă prezint problemele bibliotecarilor şcolari.
    1.Lipsa banilor pentru achiziţii de carte,abonamente, cd-uri,dvd-uri,dar şi lipsa înţelegerii celor care gestionează banii.O carte pe lună ,sau pe semestru se poate cumpăra ,oricât de săraci am fi .
    2Schimbarea mentalităţii în ceea ce priveşte rolul bibliotecii şcolare în formarea competenţelor de lectură şi comunicare.Noi îi formăm pe cititori ,îi transformăm în utilizatori şi îi oferim celor din bibliotecile universitare şi publice .Acestea se pot face şi prin colaborarea cu celelalte biblioteci.
    3.Cei din jurul nostru ne văd ca mânuitori de carte .Bibliotecarul şcolar ia carte şi dă carte .Lucrurile nu stau chiar aşa pentru cei ce nu cunosc situaţia .Activitatea bibliotecii este complexă,diversificată şi dacă respecţi normele biblioteconomice plus planul de activităţi extraşcolare ,activitatea cu manualele şi altele ar trebui să.-ţi transformi programul într-un elastic pentru a se mai întinde .SIgur toate astea în funcţie de nr de volume ,nr.de cititori , respectarea profesiei şi dorinţa de a schimba ceva.
    4.Ţin mult la imaginea bibliotecarului şcolar ,adevăratul bibliotecar şcolar şi cred că acestă imagine se poate transforma doar cu ajutorul nostru şi implicit al cititorilor pe care îi formăm.Promovarea bibliotecii se poate face în presă , pe holul şcolii în cancelarie,trebiue să arătăm că existăm , constructiv.
    5.Cred că la legislaţie se mai poate lucra ,se mai pot face completări .Fiecare bibliotecă are specificul său.
    6.Dezvoltarea profesională este un segment important în evoluţia bibliotecii şi este necesar să punem în practică ceea ce am studiat.
    7.Colaborarea eficientă cu conducerea şcolii ,cadrele didactice şi elevii este un punct de referinţă în activitatea bibliotecarului şcolar .
    Dincolo de probleme bibliotecarul mai are şi satisfacţii sufleteşti şi ar trebui să mai creadă în ele.

  16. Incapacitatea de a trece peste animozități, să le zicem istorice :))
    Noroc că suntem un popor vesel!

    Iar pentru bibliotecarul de rand?! Lipsa încrederii în sine și pe alocuri frica de tehnologie

  17. Sunt bibliotecari care practica aceasta meserie din pasiune si bibliotecari pentru care aceasta meserie este numai o sursa aducatoare de venituri ca oricare alta. Cei din prima categorie fac din nimic orice isi doresc cei din ultima numai se plang ..de orice. Nu poti sta cu mainile in san asteptand sa-ti ofere sistemul totul de-a gata. Trebuie sa te implici, trebuie sa cauti. In ziua de azi, cand Internetul ofera atata informatie gratuia nu poti spune ca nu cum sa inveti, nu ai cum sa te perfectionezi ca bibliotecar. Cat despre cei care se lamenteaza ca altii sunt promovati in locul lor, stati linistiti, pana la urma graul se va alege de neghina. Il va alege tot sistemul si vremurile care vor veni si vor pune accentul pe competenta si implicare. Numai bine tuturor

  18. Problemele bibliotecarilor – referitor la bibliotecile scolare – sunt urmatoarele:
    – fonduri bugetare minime si in salturi (nu se poate face un plan de achizitie de carte cum trebuie),
    – lipsa conditiilor de lucru (sali de depozit neincapatoare, lipsa salii de lectura adecvate, lipsa aparaturii electronice),
    – interesul scazut al conducerii pentru biblioteca (biblioteca se afla ultima pe lista de prioritati) si interedul scazut al cadrelor didactice fata de biblioteca.
    Mentionez aici ca degeaba bibliotecarul isi da interesul pentru a „construi” biblioteca daca nu este inteles si sustinut.
    – „teama de calculator „a unor bibliotecari
    – interesul insuficient fata de profesie al unor bibliotecari dar si fata de formarea continua a bibliotecarilor in general
    – mai multa sustinere in sistem
    – nerespectarea metodologiei privind angajarea si promovarea bibliotecarilor
    – lipsa comunicarii…
    si multe altele

  19. Stimati Colegi,
    Altfel nu stiu cum sa va spun. Astazi dl. prof. dr. Mircea Regneala mi-a comunicat ca a citit cele scrise de mine, cred ca prin luna mai, privitor la Serile BCU-ului.
    Da. Mi-am permis sa va expun un punct de vedere. Si ce-i cu asta? Asa am considerat eu. Nu putem primi numai laude.Trebuie sa fim constienti ca mai si gresim; trebuie sa fim constienti ca nu sunt toti de acord cu noi si ca unii mai au si dreptate. M-a incercat un sentiment f.dezagreabil, acela de acum 30 de ani când nu puteai să îți expui punctul tău de vedere. Când orice atitudine critică era sancționată. Așa a fost și acum. „Cine nu este cu noi este împotriva noastră”. Si cu asta gata. Asa sunt taxata acum. Dar eu v-am transmis ceea ce gandeam, in speranta unei imbunatatiri de situatie, nu ca sa va critic de dragul reprosurilor. Nici vorba. Dar dl profesor s-a dus imediat la dl. Rector Panzaru sa ii arate, cu hartia in bat,cine este Adina Berciu, cum critica ea BCU -ul, cum critica de fapt Univ.Bucuresti etc… Prostii si numai prostii si numai obiceiuri comuniste de proasta calitate. Eu am vrut sa va transmit un mesaj. Chiar Dvs. m-ati invitat la acest lucru. Nu mi-am inchipuit ca trebuia sa va transmit numai felicitari.
    Cei care citesc si raporteaza dl-ui director (dl Pruteanu in speta) sa ii comunice si acest raspuns al meu. Mi s-a spus ca Dvs mi-ati si raspuns. Eu nu stiu unde sa caut raspunsul Dvs. Dar oricum nu are nici o valoare din moment ce negati si contestati orice critica vi se aduce. Nu aveti decat. Eu raman la punctul meu de vedere. Nu merg bine lucrurile la BCU. Prea multe parti pris-uri, prea multe interese si prea putin interes pt calitate si valoare. Cel putin asa se vede de la mine. Poate gresesc. Imi cer scuze anticipat. Va rog sa nu imi mai raspundeti. Transmiteti-mi prin d-nii profesori, preparatori si alti oameni ai dl-ui director raspunsul Dvs. deaorece nu stiu sa il gasesc pe Net. Va astept maine dimineata la examenul de masterat sau joi la examenul de licenta. Si apoi astept consecintele atitudinii mele la fixarea normei didactice etc…
    Adina Berciu

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: