Ziua internationala a romilor

Ma gandeam ca astazi ar fi o zi buna sa postez legaturi spre  niste materiale interesante despre limba si cultura romani.

In primul rand pe situl Ministerului Educatiei exista o sectiune dedicata invatamantului in limba rromani.  Ca multe initiative de pe la noi, desi s-a muncit la ea, la o schimbare politica si aceasta a fost „uitata”. Partea buna este ca unele materiale de buna calitate continua sa fie accesibile in sectia de Manuale, cursuri, carti.  Dintre ele as aminti:

La aceasta resursa as mai adauga un proiect realizat in Marea Britanie pentru a atrage atentia asupra istoriei, in mare parte necunoscuta, a populatiei rromani in aceasta tara. Situl „Gypsy, Roma and Traveller” ofera si unele resurse interesante: de la carti citite in romani la bibliografii  si materiale special gandite pentru a fi folosite in scoli.

Ce alte resurse online despre aceasta cultura si limba mai stiti?

4 Răspunsuri

  1. Adaug pentru Spania Fundacion Secretariado Gitano unde mai mă uit eu și care are o revistă în care au apărut câteva articole referitoare la romii din România:

    Transferencia del programa Acceder a Rumania

    Migraciones de los roma / gitanos de Rumania

    Los roma/gitanos en Rumania

  2. Ce frumos ar fi, Claudia, ca pe paginile web ale bibliotecilor româneşti, să existe un spaţiu dedicat, în care să apară astfel de liste, în funcţie de evenimente şi teme de interes imediat! Cu siguranţă că acest fapt ar duce la creşterea numărului de utilizatori (invizibili).

    1. Îmi cer scuze de la cei care fac acest lucru şi eu nu ştiu.
    2. Ideea nu-mi aparţine, pe doamna Judith J. Field am auzit-o spunând.

  3. Oarecum off topic – cred ca mai mult on topic:

    In 23 noiembrie 2010, aproape de ora 16.00, am ajuns si la Daesti-Valcea, sa instalez – impreuna cu delegatul firmei furnizoare – computerele si celelalte echipamente donate prin „Programul Biblionet – lumea in biblioteca mea”.
    In biblioteca, impreuna cu Mihaela, bibliotecara, erau doi pusti: Armin si Iulian, prieteni si colegi in clasa a III-a, la scoala de langa biblioteca. Cu amandoi am vorbit, amandoi ne-au ajutat sa caram si sa instalam echipamentele.
    Armin – ati ghicit! – de etnie roma m-a amuzat din prima, insa m-a si pus pe ganduri. Cand a vazut „ochiul magic” al telefonului cu care faceam poze (cum fac peste tot, sa-mi actualizez continuu „baza”), s-a speriat destul de rau: „nu ma filmati, ca ma ia la inchisoare!”. Socat, l-am intrebat de unde stie el ca „il ia la inchisoare”. Auzise, de la membri ai etniei lui, sau chiar fusese avertizat ca „nu e bine” sa „opereze” in zone cu camere de luate vederi sau sa se lase filmat, ca il paste automat puscaria!
    Prin cateva cuvinte si banale manifestari de prietenie l-am convins repede de tot ca nici vorba sa aiba motive sa se teama – desigur, daca este cuminte, daca invata, daca merge la scoala, daca vine la biblioteca … l-am asigurat ca nimeni nu-i va face niciun rau, dimpotriva, va avea numai de castigat. Asa cum a venit, ca prin farmec, ingrijorarea i-a si disparut.

    Uitati-va ce a urmat:

    Si instalarea echipamentelor:

  4. Valentin, daca toti cei care lucreaza la centrele de internet si in biblioteci ar fi asa de atenti ca si tine si ar avea buna vointa sa ii aute pe copii sa inteleaga potentialul pe care il are tehnologia si cunoasterea in general, in a-i ajuta… Numai ca vezi tu, Armin are pe undeva dreptate pentru ca Tehnologia (cea atat de bine privita) are obiceiul ca pe parcursul timpului sa se transforme in obiect de lupta importiva „elementelor nedorite”, instument de „reeducare”, s.a. In Romania istoria tehnologiei inca asteapta sa fie scrisa iar istoria rromilor sa fie cunoscuta. Pana atunci noi lucram „dupa ureche” in a oferi servicii si a ajuta…

Comentariile sunt închise.

