Transilvania- biblioteca din orașul Chișinău

transilvania(1) tu ești vinovată de moartea mea
cu cele optzeci mii de volume transpirate m-ai stalcit in 91(2)
ca pe-o broască râioasă
am sângerat transilvania
ți-am spus că nu am ce să citesc
și tu mi-ai împrumutat patru cărți
patru călăi transilvania
m-ai pulverizat sub 91
de atunci îmi cauti cadavrul expediat
tu te joci cu cadavrul meu transilvania
te urăsc te iubesc
te-am vizitat miercuri(3) ca sa te bat cu picioarele în burtă
nici măcar nu mi-ai deschis
îți spălai ciorapii creierii asta a fost scuza ta
asta a fost
m-am supărat tare transilvania și l-am chemat pe țepeș
țepeș a venit varză m-am făcut varză te-am făcut o varza
transilvania te-am bârfit transilvania
te-am tras în țeapă transilvania mi-e dor de tine transilvania

(1) Transilvania – biblioteca din orașul Chișinău
(2) 91 – număr de permis eliberat de către Biblioteca Transilvania
(3) Miercuri – prima miercuri a lunii – zi pentru curațenie

Alexandru Buruiana în Noua poezie basarabeana antologie de
Dumitru Crudu, Editura Institutului Cultural Român, București, 2009, p.103-104

Un răspuns

  1. După câte văd, Biblioteca Transilvania e iubită pătimaş. Şi chiar dacă i se fac atâtea reproşuri, tot ca unei iubite i se fac. E drept, contactul unui suflet de artist cu regulamentele de bibliotecă poate fi uneori extrem de frustrant :).

    Dacă mă gândesc bine, s-ar putea ca Transilvania să fie una dintre bibliotecile cele mai cele mai „cântate de poeţi”. În martie 1998, regretatul poet Grigore Vieru, făcea următoarea dedicaţie cititorilor ei:

    Aici mi-e cartea,
    Aici şi partea,
    Aici comoara,
    Aici şi ţara.

    Nici nu e de mirare, pentru că Biblioteca Transilvania a fost prima filială de carte românească a Bibliotecii Municipale BP Hasdeu, înfiinţată în parteneriat cu Româniala, la 21 august 1991, la două zile după proclamarea independenţei Republicii Moldova, într-o atmosferă de necuprins în cuvinte. Doamna Parascovia Onciu, directoarea Bibliotecii Transilvania, spunea, citându-l pe Traian Brad, ctitorul oficial, că înfiinţarea Transilvaniei a fost o reacţie la nevoile stringente ale revenirii populaţiei Basarabiei la limba, cultura şi istoria naţională, la grafia latină. În momentul de faţă există la Chişinău nouă astfel de filiale.

    Cei doritori să cunoască mai multe despre activitatea acestora pot citi materialul Filialele Bibliotecii Municipale BP Hasdeu din Chişinău, deschise în parteneriat cu bibliotecile publice din România, publicat în Familia română nr.4/2009, un colaj pe care l-am realizat reproducând fragmentar, din păcate, pentru că spaţiul nu ne-a permis mai mult, colaborările directorilor acestor filiale care, toate, au o activitate foarte intensă.

    Am mai scris şi cu altă ocazie că nimic nu m-a impresionat mai mult decât atmosfera, emulaţia, dragostea cu care sunt înconjurate aceste biblioteci.

Comentariile sunt închise.

