• Ne-am mutat!

    Acest blog s-a mutat la www.prolibro.eu
  • Subscriem la:

  • Și eu sunt bibliotecar(ă)!
  • Ziua Eliberării Documentelor
  • Ne găsiți și pe:

  • RSS Calendar

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS biblio_ro_feeds

  • RSS Presa despre biblioteci

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • Selectie de linkuri

  • Foto ProLibro

  • Statistica blog

    • 608.572 accesari

Anunt recrutare Biblionet: Consultant pentru designul cursului Bazele dezvoltarii serviciilor moderne de biblioteca

Context:

Programul national Biblionet – lumea in biblioteca mea – este una dintre cele mai importante investitii pentru facilitarea accesului public la Internet si construirea unui sistem durabil de biblioteci publice moderne in Romania. Biblionet are o valoare totala de 26,9 milioane de dolari, este finantat de Fundatia Bill & Melinda Gates si se deruleaza pe o perioada de 5 ani prin Fundatia International Research & Exchanges Board (IREX).

Obiectivul programului Biblionet este de a facilita accesul populatiei la mijloacele tehnologiei informationale, pornind de la faptul ca peste 50% din populatie, mai ales din zonele rurale, nu are acces la Internet. Prin intermediul programului, peste 1.600 de biblioteci publice din Romania vor primi calculatoare pentru accesul publicului la Internet printr-un proces de selecţie competitiva şi peste 3.000 de bibliotecari vor participa la cursuri de formare pentru a putea utiliza la maximum potenţialul noilor resurse tehnologice in beneficiul comunitaţii.

Programul Biblionet este implementat in acest moment in 12 judete pentru ca pana la finele anului 3 de proiect, sa fi incluse toate judetele din Romania. Pe parcursul acestui an 12 biblioteci judetene au primit dotarile necesare unor centre de formare (11 laptopuri, proiector, flipchart, imprimanta, scanner), iar aproximativ 239 de biblioteci publice au primit intre 2 si 10 calculatoare fiecare, pentru a asigura accesul gratuit la Internet utilizatorilor. 24 de bibliotecari judeteni au fost formati pentru a deveni formatori la randul lor si aproximativ 360 de bibliotecari din zonele orasenesti si rurale au fost formati in notiuni de IT si administrarea bibliotecilor (curs IT/LIB), inainte de primirea calculatoarelor.

IREX doreste sa realizeze un al doilea curs de 2-3 zile ca o continuare a IT/LIB, avand ca scop formarea unor competente de baza in dezvoltarea de noi servicii. IREX intentioneaza sa livreze noul curs de Bazele dezvoltarii serviciilor moderne de biblioteca la aproximativ 3 luni dupa instalarea echipamentelor. Asigurand bibliotecarilor 3 luni pentru a se familiariza cu noul echipament si a-si insusi o noua perspectiva asupra caracteristicilor socio-demografice ale comunitaţilor deservite, acestia vor putea sa inteleaga mai bine propriile nevoi de formare si nevoile reale ale comunitatii.

In acest scop, IREX doreste contractarea unui consultant roman care va lucra un total estimat de 20 de zile pentru a:

–       Se implica in desfasurarea analizei de nevoi de formare intr-o serie de locatii selectate de IREX;

–       A crea designul cursului de training in parteneriat cu un consultant international selectat de IREX

–       Produce continutul manualului, planul de formare si prezentarile pentru acest curs in parteneriat cu un consultant international selectat de IREX;

–       Revizui cursul, bazandu-se pe feedback-ul primit dupa etapa de pilotare a cursului.

Ariile de competenta relevante pentru consultantul roman sunt:

–       Cel putin 10 ani de activitate in sistemul bibliotecilor publice din Romania;

–       Studii de specialitate in domeniul biblioteconomiei sau intr-un domeniu adiacent;

–       Experienta de cel putin 5 ani in domeniul formarii profesionale a adultilor;

–       Cunoasterea la un nivel superior a limbii engleze;

–       Experienta in realizarea de manuale, cursuri, lucrari sau rapoarte;

–       Experienta in proiecte de dezvoltare comunitara este un avantaj.

Livrabilele asteptate sunt:

  1. Designul cursului (realizat in colaborare cu consultantul extern si cu departamentul de training al IREX);
  2. Manualul cursului care include: manualul participantului si al trainerului, planul de lectie al cursului (incluzand scenariile de jocuri de rol si studii de caz) si prezentarile adiacente cursului (materiale realizate in colaborare cu consultantul extern).

Orar provizoriu:

11 – 12 Februarie 2010– interviuri;

16 Februarie 2010 – semnarea contractului (sediul IREX);

17-18 Februarie 2010 – participarea la focus grupuri (teren);

22 – 26 Februarie 2010 – definirea cadrului cursului (sediul IREX);

1-30 Martie 2010 – interval pentru finalizarea continutului cursului, a prezentarilor, manualului trainerului şi altor anexe (locatie la latitudinea consultantului).

Persoanele interesate sunt invitate sa trimita CV-ul pana in data de 7 februarie 2010 la adresa de email: office@irex.ro, avand subiectul consultant training, insotit de o scrisoare de intentie de maxim o pagina.

6 răspunsuri

  1. Foarte „faină” veste zice jumătatea ardeleană din mine!
    Să fie într-un ceas …elvețian!

  2. Se stie cine va fi consultantul international?

  3. Biroul IREX din Washington DC se ocupa de selectarea consultantului international. In prezent se desfasoara discutii cu consultantii pre-selectati.

  4. OMG! Anca, great news!
    Finally, cineva isi asuma critica, si o interpreteaza in mod constructiv.
    Felicitari, IREX, nu numai ca faceti lucruri minunate, dar le faceti si out in the open, so to speak.
    Chiar sunt impresionata de noua voastra abordare in HR, si sper sa alegeti dintre cei mai buni.
    Nu-i asa ca anuntul asta nu v-a durut? Si nici nu a fost nevoie de a spoonful of sugar. Really, this time you made a difference, thank you.

  5. De mai mult de o luna procedez ardeleneste, adica sed si cuget: sa zic? sa nu zic? Titlul recentului mare succes romanesc – „Eu cand vreau sa fluier, fluier” – ma determina si pe mine „sa fluier” (nadajduiesc ca nu „in biserica”).

    Scriu, aici si acum, despre ceva ce ne intereseaza in mare masura pe cativa de pe Prolibro si ii vizeaza indeosebi pe colegii de la „baza piramidei bibliotecilor publice din Romania” (cum am botezat in alta imprejurare* „masa” bibliotecilor comunale si orasenesti) : cursul “Servicii moderne de biblioteca”, care urmeaza sa fie organizat curand in cadrul Programului Biblionet.

    Asa cum probabil unii stiti, am militat constant pentru pregatirea profesionala a bibliotecarilor, astfel incat ei sa devina veritabile „institutii” in comunitatile in care activeaza (cred ca sunteti de acord cu mine ca bibliotecarul de biblioteca publica nu mai este doar un om, un simplu slujbas al Statului, ci ca el devine/a devenit pe alocuri mai curand o institutie).

    Din 2002 si pana in prezent, prin activitatea mea, am cautat sa le cultiv si sa le dezvolt colegilor bibliotecari din judetul Valcea pregatirea de specialitate, dar si constiinta profesionala, capacitatea de a intelege cat se poate de exact ca vremea bibliotecii traditionale a apus pentru totdeauna si ca bibliotecarul modern trebuie sa stie (a face) atat de multe lucruri, incat e mai usor de enumerat ceea ce NU e numaidecat nevoie sa stie (in contextul statutului sau in comunitate, desigur)…

    Mai ales de prin 2006-2007 incoace, le-am repetat ca un papagal colegilor ca dusu-s-a definitiv abordarea “luna trece, leafa merge” si ca utilitatea institutiei „biblioteca publica”, functionalitatea si, pana la urma, insasi existenta ei, deci implicit locul de munca al bibliotecarului devin strict dependente de capacitatea lui de a se (re-)prezenta ca un specialist infinit mai pregatit d.p.d.v. profesional decat bibliotecarul traditional – “pastor” peste cateva sute/ mii de carti (care chiar si „stiute” din scoarta-n scoarta nu mai satisfac deloc nevoile si cerintele utilizatorilor moderni) … le-am expus colegilor mei notiuni de baza in managementul proiectelor (m-a „marcat” cat de greu pot fi lamuriti bibliotecarii ca organizarea unei manifestari de „1 Decembrie”, de pilda, este – in orice proiect – doar o activitate, nicidecum nu poate fi obiectiv general ori specific!) …le-am „picurat” ideea ca trebuie sa se obisnuiasca intai de toate sa citeasca despre proiecte, apoi sa lucreze pe proiecte, sa aplice pentru finantari s.a.m.d.
    …in fine, aproape la fiecare intalnire a noastra le-am vorbit despre uriasa sansa ca – prin computere, resursele electronice, bazele de date (in curs de constituire la noi) si fabulosul Internet – aflam si putem oferi utilizatorilor serviciilor noastre din ce in ce mai mult din inepuizabilele acumulari de cunoastere ale tuturor culturilor lumii.

    Ca un corolar la cele de mai sus, va marturisesc ca – fara a banui macar ca voi avea nevoie de asta in cadrul unui program national pe care il voi coordona pentru judetul meu – am realizat analiza nevoilor de formare a colegilor mei bibliotecari din Valcea prin toate mijloacele imaginabile:
    – prin chestionare (primul a fost in prima mea zi de serviciu la Compartimentul „Indrumare metodica” al BJ Valcea, in 18 martie 2002)
    – prin participarea in comisii de angajare pentru mai mult de 20 de bibliotecari (in special la BJ Valcea si la biblioteci publice din judet, dar si la cateva biblioteci scolare), ocazie cu care am aplicat interviuri pentru si mai multi candidati (cred ca in jur de 40-50); pretendenti la statutul de bibliotecar, in toate aceste concursuri au fost, in total, sute de oameni
    – prin observatie directa, atat „intimplatoare” (in activitatea de teren), cat si in cadrul evaluarilor pe care le-am efectuat in fiecare an, cu prezentare publica de concluzii
    – prin participarea la o sumedenie de manifestari cultural-educative si de alte naturi, organizate in bibliotecile publice valcene in ultimii 8 ani, ocazie cu care mi-am putut analiza in voie colegii din teritoriu (nu i-am considerat niciodata subordonati), vazandu-le pe viu calitatile, capacitatile, dar si lacunele, lipsurile
    – in timp ce-i determinam (si ii sprijineam) pe colegii mei bibliotecari valceni sa scrie constant pe http://bibliotecivalcene.ro/evenimente_ult.asp, sa-si anunte evenimentele pe care le organizeaza, planurile anuale de activitati, articolele, studiile sau alte realizari personale ref inclusiv la mostenirea culturala (printre scopurile initiale a fost si acela de a-i face sa inceapa sa comunice in spatiul virtual), am avut de asemenea ocazia sa descopar nevoi de formare care nici nu mi-as fi imaginat ca pot exista
    – in fine, prin „mentoratul” exercitat asupra tuturor colegilor din judet si chiar a unora dintre colegii din serviciul Marketing-Dezvoltare al BJ Valcea (pe care il coordonez), am constatat frecvent ca rezolvand „una”, intotdeauna apare automat nevoia rezolvarii „alteia”, iar ierarhizarea corecta a abilitatilor si competentelor care trebuie insusite este esentiala.

    Am facut introducerea atat de lunga – sper sa fiu ingaduit – dintr-un motiv cat se poate de simplu: imi doresc ca noul curs „Servicii moderne de biblioteca” sa fie unul cat mai util si benefic pentru bibliotecarii romani, carora – de prea multa vreme – in afara de cele multe stiute, le lipseste ceva „mai esential” decat toate: le lipseste „busola” si in consecinta se manifesta ca niste naufragiati rataciti in ocean.

    Potrivit informatiilor si calendarului postate de Anca mai sus, designul si manualul cursului – creat pe baza expertizei consultantului strain, a expertizei consultantului roman, a chestionarelor aplicate deja bibliotecarilor carora le va fi predat cursul, a focus-grupurilor care probabil si ele au fost organizate s.a.m.d. – s-ar cam apropia de finalizare.
    Dar vine inevitabil intrebarea cea mare: va fi acest curs exact ceea ce trebuie sa fie?
    Asemenea „omologilor ” mei din celelalte 11 judete din Program – Etapa I) am consumat ceva timp si alte resurse pana sa indentific cu exactitate nevoile de formare ale bibliotecarilor (nu le-am identificat acum, ci – cum spuneam – cu mult inainte ca Global Libraries sa vina in Romania). Cu toate astea, initial (cand s-a deschis topicul asta, adica), mi-am zis ca nevoile de formare imediata pot fi relativ lesne constatate „oficial”, utilizand instrumente caracteristice analizei de nevoi (in speta aplicand chestionare) si coroborand apoi concluziile lor cu ceea ce ne invata teoria de profil si literatura de specialitate; asa am ajuns sa conchid fals – mai ales consolandu-ma ca beneficiem de expertiza unor reputati specialisti in domeniu – ca va fi relativ lesne sa rezolvam ceea ce avem de rezolvat.

    De la o vreme, insa, ma obsedeaza ideea ca nu e deloc cum am crezut un timp. Nevoile de formare ale bibliotecarilor sunt precum libertatile fundamentale din Rusia: deprimant definite de sintagma „nu-ti lipseste ceea ce n-ai stiut ca exista”. Cum sa constientizeze bibliotecarii (care de doar putin timp „lucreaza” cu computerul si conexiunea Internet) nevoile pentru care trebuie construit cursul, daca ei nu resimt (aproape) nicicum aceste nevoi?; daca ele le sunt straine, in primul rand pentru ca toti bibliotecarii se raporteaza (firesc) la universul lor de pana acum – ingrozitor de ingust?
    Iar daca nevoile de formare sunt „descoperite” – sa presupunem – prin intrebari cu final anticipat („nu-i asa ca Pamantul este rotund?”), care este rezultatul? Nu se cheama ca au fost „stabilite” „nevoi de formare” bine argumentate, insa in neconcordanta cu situatia de fapt? Nu cumva „rezolvam” unele nevoi – nu spun ca nu-s reale! – de prioritate 4-5-6, dar in timpul asta le ratam magistral pe cele de maxima urgenta? Fara de care nu vom putea rezolva nimic, indiferent de ce si cat vom invata la curs?

    Primul training, cel din toamna trecuta, s-a axat in proportie de peste 90% pe notiuni de baza in utilizarea IT, pe notiuni de baza in utilizarea pachetului Office si a altor programe, pe posta electronica si mesageriile instant, pe administrarea computerelor cu Internet pentru public etc. A fost, consider, un training excelent, insa a fost doar unul „de incalzire”, calat indeosebi pe posibilitatea de a comunica pe care ultilizatorii o au acum in bibliotecile cu Biblionet. Doar adaptat pe ici pe colo, prin partile esentiale (eu astfel am procedat), primul curs a „cooptat” componenta de baza a activitatii bibliotecii – cea culturala. Consider ca acest al doilea curs, cel de acum, trebuie cladit intai de toate pe fundamentul menirii culturale a bibliotecii (cu tot ce presupune asta), ingloband totodata componentele de formare, informare, satisfacerea nevoilor sociale s.a.m.d. pentru publicului de toate varstele etc. etc. (cum-necum, „comunicarea” s-a rezolvat deja).

    Doua vorbe si despre consultanti:
    Intai ref la consultantul strain care contribuie la elaborarea cursului: ajuta la ceva coplesitoarea expertiza a doamnei June Garcia, daca nevoile de formare nu-s identificate cu maxima exactitate? In plus, ce poate reusi in Romania, in aceasta faza a Programului, super-specialistul provenit din sanatosul sistem de biblioteci publice din SUA? Ce se „potriveste” exact, atat „dincolo”, cat si „aici”, in afara de faptul ca biblioteca ar trebui sa fie tot biblioteca? In ce fel strategiile aplicate pentru dezvoltarea de servicii in beneficiul publicului american sunt ori pot fi de succes la noi? Ce anume din experienta de director al Bibliotecii Publice din San Antonio poate fi implementat asa incat sa fie de folos bibliotecarului si bibliotecii de la Cotofenii din Dos, dar mai ales satenilor Romaniei rurale? Expertiza acumulata in pozitia de CEO al The Library Corporation in ce fel profita unui bibliotecar care nici vorba sa poata realiza si sustine o prezentare publica a bunurilor si serviciilor culturare/comunitare oferite de biblioteca proprie, de pilda, si inca scrie @ in adresa site-urilor ori www in cea a e-mail-urilor? Nu cumva vasta experienta a doamnei Garcia ar fi fost de mare folos abia dupa ce bibliotecarii din Romania desluseau intreg alfabetul elementar al profesiei lor, nu doar literele a, b, c?
    In fine – ca prea m-am lungit, iertat sa fiu – o intrebare referitoare la consultantul roman, inteleg elementul-cheie in realizarea noului curs:
    Cate dintre handicapurile de mai sus – si din cate altele, neenumerate! – va reusi doamna Manuela Zanescu (de la „Biblioteca Britanica” din cadrul BCU Timisoara) sa inlature?
    ______________
    Daca mai intereseaza pe cineva tema discutiei deschisa de mine cu cele mai bune intentii, o putem continua si dezvolta, chiar cu exemple despre ceea ce ar trebui sa invete inainte de toate bibliotecarii – acum, dupa ce s-au vazut cu „lumea in biblioteca lor”.
    Daca discutia nu mai intereseza pe nimeni, se poate incheia aici, fara nicio problema.
    ______________

    * la intalnirea organizata de IREX cu ministrul Culturii, care ne-a promis ca se va intalni „curand” cu reprezentantii bibliotecarilor, in vederea imbunatatirii legislatiei de specialitate (presimt ca mi-am batut gura degeaba gandind atunci cu voce tare ca „ministrul Kelemen Hunor ar putea deveni un Spiru Haret al bibliotecilor romanesti”).

  6. […] fluier, fluier … şi în bibliotecă Posted on martie 13, 2010 by Claudia S. Deoarece comentariul lui Valentin merită citit şi discutat l-am pus mai jos ca un post […]

Comentariile sunt închise.