Da, există soft gratis pentru bibliotecile din România

Am urmat sfatul lui Marin şi am contactat-o pe doamna  Adina Riposan în legătură cu softul open source de care am vorbit într-un post anterior. Dânsa a fost foarte amabilă şi, pe lângă faptul că a lămurit unele aspecte care îmi erau neclare m-a pus în contact cu Iosif Biro (IblaSoft Admin la Contact Net) care, l-a rândul lui mi-a răspuns la alte întrebări. Iată ce am aflat:

Ministerul Culturii nu are nimic de a face cu acest proiect sau cu soft-ul rezultat (IBLAsoft). El a fost realizat de Contact Net cu finanţare parţială din partea statului italian.  Softul în forma actuală este gratis pentru bibliotecile din România. Se lucrează la extinderea şi „internaţionalizarea” sistemului (programul e deja tradus în 4 limbi).

Un demo al IBLAsoft-ului se poate găsi aici.  Aplicaţia de bază este în limba română dar demo-ul on-line este în engleză pentru că aşa a fost cerut de către ministerul italian. În curând va fi accesibil bilingv română/engleză (şi apoi posibil română/engleză/italiană/maghiară). După cum mi-a explicat doamna Adina aplicaţia de bibliotecă în sine se accesează prin intermediul butoanelor  „Catalogue” şi „Management” (respectiv „Catalogue Search”, „Cataloguing”,  „Management” şi „Loan”) pe baza numelor de utilizatori şi a parolelor de test afişate în primele pagini corespondente.  Eu am avut ceva probleme cu accesarea demo-ului aşa că nu am apucat să îl analizez cum trebuie. Am să o fac cât de curând dar până atunci aştept să aud ce păreri aveţi voi despre el. 

 Iată acum şi câteva răspunsuri oferite de către domnul Biro la întrebările mele.

 E bun softul acesta?

Softul  va beneficia de un update ce va rezolva anumite neajunsuri semnalate chiar de bibliotecarii care au testat acest soft. De asemnea, ţin să precizez că nu l-am declarat un soft perfect, (asemenea utopii ştim foarte bine că nici nu există), dar este un soft open source în jurul căruia dorim să formăm o comunitate puternică, o comunitate în
care fiecare să-şi poată aduce contribuţia după posibilităţi:

  •  bibliotecarii care poate au mai puţine cunoştinţe IT decât noi, dar au o mult mai vastă experienţă în aspectele ce ţin de management-ul unei biblioteci, prin precizări, atenţionări, critici constructive, completpări binevenite…
  • cei ce cunosc limbi străine ca italiana, maghiara sau ceha pot să ne ajute în traducerea manualelor tehnice, în ceea ce priveşte internaţionalizarea etc…
  • dacă există bibliotecari cum este domnul Andras Mantia de la biblioteca judeţeană Covasna, care la un moment dat şi-a exprimat interesul şi faţă de codurile sursă ale aplicaţiei în ideea unei viitoare colaborări în ceea ce priveşte dezvoltarea postproiect a aplicaţiei, contribuţia lor este cu atât mai mult binevenită.

Un ajutor binevenit ar putea fi şi formarea unor grupuri de biblioteci care să prezinte primăriilor de care aparţin opţiunea lor de a implementa acest soft şi să explice motivele ce stau la baza acestei opţiuni…faptul ca este gratuit şi implementarea lui poate costa de  la 0 lei la maxim un sfert din cât ar costa implementarea altui soft în forma sa cea mai  rudimentară (adică doar modulul de bază şi fără să fie web based), iar în acel „sfert” de preţ este inclusă atât implementarea cât şi instruirea plus customizarea interfeţei web.

În ce măsură e compatibil cu TINLIB-ul?

Din păcate, în momentul de faţă, nu prea este compatibil cu TINLIB-ul şi asta deoarece TINLIB-ul are o strucutura de baze de date atât de ermetică încât nu prea permite nici o convertire sau import în alt tip de baze de date…Am făcut importuri din Access, din Excel şi din alte tipuri de baze de date chiar, dar pentru a face import din TINLIB înseamnă realizarea unui soft în sine care să facă acest lucru. Până nu există o solicitare consistentă şi o finanţare pe măsură am îngheţat acest demers.

Cât de mici/mari trebuie să fie bibliotecile pentru a merita să-l folosească?

Bibliotecile săteşti, comunale şi orăşeneşti precum şi bibliotecile specializate ale unor instituţii (în această direcţie suntem în derularea unei implementări la Consiliul concurenţei din Bucureşti şi în viitorul apropiat la ISEMEX-ul din Petroşani) vor putea utiliza fără probleme aplicaţia după upgradarea ei cu primul update. Dar softul este orientat ca şi concepţie şi spre bibliotecile judeţene astfel încât cu un ajutor din partea lor în ceea ce priveşte realizarea unui al doiea update se poate rezolva şi această problemă. Target-ul este ca orice bibliotecă mică sau mare să-l poată folosi, dar recunoaştem că mai sunt cativa paşi până ajungem acolo.

Care sunt cerinţele minime hardware?

Aplicaţia a fost dezvoltată iniţial pentru un sistem tip webserver Linux cu procesor de 2,4GHz, memorie Ram 1Gb, HDD de 60 G, placa video şi cea de sunet nefiind semnificative. În momentul de faţă considerăm că un sistem Intel Core Duo cu memorie Ram de 2Gb si HDD de 120 G nu este o investiţie prea mare pentru un server de pe care poate apoi rula aplicaţia on line via intranet sau internet fără probleme.

Chiar e gratis? Cât costă instruirea bibliotecarilor? Cum funcţionează şi cât costă suportul din partea Contact Net-ului?

Aplicaţia în forma actuală (şi aici mă refer la cea in limba română) este gratuită. Putem să-l oferim pe DVD şi în curând se va putea descărca şi on-line, dar dorim să eliminăm mai întâi cele câteva bug-uri descoperite şi care deranjează în prezent.

În ceea ce priveşte implementarea (care poate să implice sau nu, punerea la punct a unui server Linux pe care va rula aplicaţia, instalarea aplicaţiei, instruirea celor ce o vor folosi cât şi customizarea interfeţei web plus eventuale alte modificari, ajustări, customizari) ea variază între 100 şi 500 de Euro dacă modificările cerute nu sunt majore (cum ar fi cele   pentru o biblioteca educaţională sa zicem…) Dar şi în această direcţie există posibilităţi de reducere a costurilor. De exemplu dacă mai multe biblioteci unde s-a implementat softul doresc aceleaşi ajustări, costul acestor ajustări poate fi împărţit între ele, iar apoi fiecare biblioteca poate beneficia de update-ul rezultat. În acelşi timp vom aducem la cunoştinţa tuturor bibliotecilor care folosesc acest soft de aparitia unei noi versiuni şi dacă doresc pot şi ele beneficia de update-ul respectiv.

În plus în momentul de faţă lucrăm la câteva variante de contract în ceea ce priveşte mentenaţa. El va include back-up-uri periodice, asistenţă on-line şi un anumit număr de deplasări gratuite la faţa locului dacă acest lucru este necesar…Peste o săptămână vă voi putea prezenta un model de ofertă de servicii în jurul aplicaţiei IblaSoft şi totodată un model de contract de mentenanţă pe o anumită perioadă de timp şi care va oferi mai multe opţiuni şi posibilităţi bibliotecilor interesate.

Care e procesul de aplicare pentru a obţine acest soft? Cât durează până e instalat în bibliotecă?

Procesul de aplicare pentru obţinerea acestui soft este simplu. Este de ajuns un mail pe adresa mea sau o contactare telefonică. Instalarea depinde de conjunctură. Dacă se doreşte doar softul, îl furnizăm în variantă DVD sau on-line şi apoi biblioteca se ocupa de implementare. Dacă se doreşte realizarea acestei implementări de către noi, atunci trebuie să luăm în calcul unde se află această bibliotecă…De asemnea depinde şi de varianta de training solicitat: varianta simplă de 2 -3 ore, varianta de o zi, varianta de module pe mai multe zile etc. Pe scurt implementarea poate dura de la o zi la o săptămână (sau maxim două) în funcţie de solicitări şi dacă nu ni se cer alte ajustări şi modificări. Dacă în schimb survin asemenea cerinţe atunci trebuie să vedem de la caz la caz ce implică ele…

Unde a mai fost implementat acest soft? 

În afara bibliotecilor pilot aplicaţia a fost prezentată la câteva conferinţe şi la câteva biblioteci cum ar fi Biblioteca Orăşenească din Baraolt, Biblioteca Municipală Petroşani, Biblioteca Orăşenească Petrila, Biblioteca Universitară Petroşani, plus câteva biblioteci specializate cum ar fi cea de la Consiliul Concurenţei şi biblioteca institulului de salvări miniere ISEMEX din Petroşani. În paralel colaborăm în continuare şi cu bibliotecile pliot din cadrul proiectului.
Problema cu bibliotecile în general este că nu au o persoană pe domeniul IT care să poată implementa aplicaţia, dar nici nu pot opţine cu prea mare uşurinţă o finanţare din partea primăriilor de care aparţin pentru aceasta implementare (deşi ca preţ final ar fi, după cum am spus, la un sfert din ceea ce ar însemna achiziţia unui soft mai cunoscut).

În ceea ce ne priveşte, după cum vedeţi suntem felxibili, înţelegem situaţiile în care se află bibliotecile, le venim în întâmpinare cat putem, le oferim soluţii şi variante, dar ca pentru orice soft open source, trebuie să se implice şi ei într-un fel sau altul în această poveste.

Acestea au fost răspunsurile primite. Mulţumesc mult celor care mi le-au dat şi aştept întrebări, nelămuriri din partea bibliotecarilor pentru a putea obţine apoi alte clarificări. Dacă doriţi să citiţi câte ceva despre IBLA-Soft o puteţi face aici.  

22 Răspunsuri

  1. „Da, există soft gratis pentru bibliotecile din România” … in realitate nimic nu-i gratis😉 sunt costuri de implemetare indiferent catre cine se platesc.

    Ca bibliotecar nu poti sa-ti asumi sarcinile specialistului IT !

  2. Gina,
    ai dreptate. Exista costuri aditionale dar dupa cum scrie si in post ele nu sunt foarte mari. Sunt unele sarcini legate de mentinerea unui soft pe care bibliotecarul trebuie sa si le asume. Stiu ca e vorba de lipsa de personal si de pregatire specializata in bibliotecile noastre dar toti bibliotecarii trebuie sa devina familiarizati cu unele aspecte ale utilizarii calculatoarelor si softurilor. Biblioteca viitorului nu poate exista fara calculatoare. Ar fi ideal sa exista un departament IT in fiecare biblioteca dar asta e irealizabil deocamdata. Si atunci ce facem?

  3. 🙂

    sprijinim produsele care exista deja, invatam mai mult, ne specializam, digeram ceva programare cei mai aplecati dintre noi catre asa ceva si off we go !

  4. Iertati-ma dragi colegi: inca o data, vorba lui Cristoiu nimic nu e gratuit… si va dau doar un singur indiciu: niciuna dintre tehnologiile cu care este construit produsul IBLA nu poarta marca GRATIS. Unele sunt GLP, altele LGPL sau mai stiu eu care… subsumarea si agregarea lor intr-un pachet software nu are cum sa poarte denumirea de gratis.

    Nici macar timpul care-l petreci in curba invatarii nu este gratuit. Nimic nu e gratuit decat ceea ce poarta marca explicita.

    Iertati-ma daca sunt incapatanat, dar asa am invatat de la profesorii mei sa zic !🙂

  5. Draga Claudia S,

    Incerc de cava timp sa gasesc un soft pentru biblioteca( si gratis), dar cum as putea intra in posesia lui?
    Lucrez la o biblioteca scolara si as dori sa o informatizez.

  6. Buna Lidia,

    pe blogul acesta s-au purtat mai multe discutii legate de softul de biblioteca. Pana acum, daca nu ma insel, s-a vorbit despre:
    ->IBLAsoft pentru a carui pachet de baza nu trebuie sa platesti dar pentru care mai pot aparea costuri suplimentare pe parcurs. Mai multe detalii si cum se comanda gasesti mai sus pe pagina.

    ->si Wizbooks, pentru care trebuie insa sa platesti ceva( se pare ca nu foarte mult); despre el poti afla mai multe aici:
    http://www.wiz-soft.ro/wizbooks.htm

    Eu zic ca merita sa contactezi ambele firme si sa vezi care ofera mai mult. Bafta!

  7. Daca ai un prieten priceput la informatica incearca si solutia celor de la Koha

  8. In Romania si in multe alte tari din Europa si din alte continente a fost si este utilizat CDS/ISIS, software gratuit creat de Unesco in anii ’60 si perfectionat pana in prezent in numeroase versiuni succesive, printre care Micro CDS/ISIS (1985), Winisis (CDS/ISIS for Windows, 2000 si succesive), inclusiv un utility XML, mai recent.
    Detalii pe situl Unesco, la paginile web http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=2071&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
    Acest SW este un open archive, fiind perfectionat de catre cei mai buni si mai pregatiti utilizatorii ai sai, in colaborare cu Unesco.
    Manualele de utilizare sunt accesibile pentru consultare si download in mod gratuit, in 5 limbi, la sectiunea „CDS/ISIS Documentation download page”.
    Cred ca au fost traduse aceste manuale si in limba romana de-a lungul timpului, dar trebuie verificat.
    De pe sectiunea „CDS/ISIS databases” se pot accesa gratuit baze dati bibliografice si tezaure create cu acest software, in domeniile: stiinte sociale, educatie, cultura (citez „Index translationum”).
    Bazele de date suportate sunt, de regula, cele ale bibliotecilor publice mici si mijlocii, ale bibliotecilor scolare si ale centrelor de documentare.

    In Romania, difuzorul acestui software este ICI:
    Name: Cornelia Lepadatu (Mrs)
    Organization: National Institute for Research and Development in Informatics
    Address: 8-10 Averescu Ave.
    City: 71316 Bucarest 1
    Country: Romania
    Telephone: (40-1) 224.07.36
    Web: http://www.ici.ro
    Other contacts: Fax: (40-1) 224.10.30

  9. Korekt, CDS/ISIS… in facultate ma apucasem sa traduc manualul pentru 1.3…. hehehhehe ce vremuri !
    Da, da CDS/ISIS, merita o incercare, e ok !

  10. Cred ca, in perspectiva Bibliotecii Digitale a Romaniei, despre care aflu de la voi cu mare bucurie, bibliotecile neinformatizate inca vor primi sprijin material pentru a se automatiza, a se webb-iza si a se digitaliza, asa ca ar putea astepta timpuri mai bune si sofware mai evoluate.

    CDS/ISIS, din cate imi amintesc din scurtele contacte de lucru si din experientele altora, in afara de calitatile expuse in situl Unesco, are si defecte non-indiferente:
    – nu efectueaza controlul de autoritati (adica nu gestioneaza trimiterile de tipul „vezi” si „vezi si” pentru punctele de acces (vedete) in baza date bibliografica);
    -nu gestioneaza bibliotecile care vor sa functioneze in retea, ci numai biblioteci singure (eventual creaza cataloage cumulative rezultate din suma revarsarilor succesive de date proveniente de la m. multe biblioteci) etc., etc.

    Despre celelalte SW (IBLAsoft si WIZBOOKS) nu ma pot pronunta, pt. ca nu le cunosc.

    Oricum, in lipsa de ceva mai bun si in lipsa de resurse financiare imediate, intr-o biblioteca mica se poate incepe si cu CDS/ISIS, caci, intr-un timp succesiv (2-5 ani), conversia de date in alte sisteme evoluate se realizeaza destul de bine, datorita standardelor internationale pe care le respecta.
    Am vazut ca multe biblioteci romanesti au inceput cu acest SW, deci experiente precedente exista, si sunt sigura ca s-au gasit si modalitati locale ingenioase pentru a evita situatii negative.

  11. Am urmarit discutia de aici … dar pentru ca nu prea ma descurc cu informatica (si n-am vrut sa ma leg la cap) am cumparat WizBooks.
    Pot spune ca pentru ce ne-am propus e foarte bun.
    Formam o baza de date cu toate cartile, tinem gestiunea clientilor si imprumuturilor, automatizam cautarile si mai ales inventarierea😉
    Are si un modul gratuit de consultare si cititorii isi pot cauta singuri cartile de pe computerele pentru acest scop.

  12. Si noi am testat pe demo programul WizBooks si pare ok.

    Imi puteti da alte adrese de unde mai putem lua demo pentru alte solutii ca sa putem face comparatie?

    (pentru ca nu prea ma descurc)

    Inca nu ne-am hotarat ce vom face.
    Multumesc!

  13. @George
    IBLAsoftul l-ai incercat? Cica adresa pentru demo-ul lor este: http://www.iblasoft.contact-net.ro/portal

  14. Am cumparat WizBooks si suntem multumiti.

  15. Ma intereseaza si pe mine un soft de biblioteca si am incercat si sa testez softul IBLAsoftul urmand link-ul de mai sus dar sincer nu m-am descurcat …
    Oare sunt eu greu de cap?
    Nici nu magandesc ca as putea sa-l instalez si sa-l configurez singur😦

    O sa cer demo-uri si din alte parti … si mai vad !

  16. @ George
    Ma bucur ca ati luat o deciyie si sunteti multumiti🙂

    @Ionut, se poate ca IBLAsoftul sa aiba ceva probleme cu demo-ul. Nu m-am mai uitat pe acolo de ceva timp. Incearca sa il contactezi pe Iosif Biro in legatura cu IBLAsoftul dar te rog sa incerci si alte demouri. Vezi care iti place mai mult, care e mai usor de folosit pentru tine dar care isi face si treaba bine…si apoi hotaraste-te pe care il iei.

    E ceva de lucru dar e o decizie importanta pentru biblioteca ta. Spor!

  17. Pana la urma am cumparat WizBooks si suntem multumiti de achizitie.
    Am testat diverse programe dar pentru o biblioteca (fizica) cu gestiune clienti cred ca-i optim calitate/pret din ce am vazut.
    Pana acum suportul tehnic e ok si am primit raspunsuri competente la intrebarile mele.

  18. Ionut, ma bucur mult ca ati luat o decizie si sunteti multumiti. Daca nu iti e prea greu, ne poti spunce cam cat de mare e biblioteca in care lucrezi?

  19. Avem aproximativ 30000 de volume si aproximativ 1000 de clienti .
    Este un centru de informare si documentare cu acces la raft .

  20. Poate cineva sa-mi zica cum merg programele achizitionate? Ionut e ok programul WizBooks ?

  21. E foarte bun WizBooks-ul.
    Ne facem foarte bine treaba cu el, gestiune carti si clienti.
    De aproape un an am introdus ~ 5000 volume si n-am avut probleme.

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: