Specializare în biblioteci digitale în SUA și UE

Câteva note luate la discuția din cadrul iConference 2009 despre dezvoltarea unui curriculum comun SUA-UE pentru biblioteci digitale. Au participat Jeffrey Pomerantz, Javad Mostafa (Universitatea Carolina de Nord), Tatjana Jelusi Aparac (Universitatea din Zadar, Croația), Jian Qin (Universitatea din Syracuse), Anna Maria Tammaro (Universitatea din Parma), Terry Weech (Universitatea din Illinois).

În SUA

  • multe departamente de biblioteconomie oferă certificate în această specializare;
  • interesul lor este alimentat de recunoașterea importanței bibliotecilor digitale și pun accentul pe pregătire studenților și pe  dezvoltarea infrastructurii acestor biblioteci;
  • școli: Universitățile din Carolina de Nord ( Chapell Hill), Syracuse, Illinois (Urbana-Champaign)
  • fundații care susțin acest demers: Mellon Fundation, Institute of Museums and Library Services.

În UE

  • sunt oferite  cursuri și certificate în diferite universități;
  • în mare parte programele respective sunt încurajate prin  procesul Bolognia (sustinut de guvernele tarilor semnatare);
  • importanța bibliotecilor digitale este înțeleasă prin prisma păstrării și accesării moștenirii culturale;
  • școli:  Royal School of LIS  Danemarca, Berlin School of LIS și câteva workshopuri pe această temă în Italia și Croația(2005 si 2006);
  • programe: Consorțium pentru studiul bibliotecilor digitale (Digital Library Learning Consortium – DILL) un program Erasmus Mundus; Writting Heritage in a Digital Enviroment (WHIDE) între universitățile din Zadar, Osijek și  Parma;
  • în Europa pregătirea și specializarea în bibliotecile digitale  nu e cerută și recunoscută pe piața muncii.

Până când specialiștii și profesorii de pe ambele părți ale Atlanticului vor continua aceasta discuție și vor propune programe comune în această direcție (din câte am jnțeles chiar cu schimburi de experiență) iată  o propunere de curriculum pentru specializarea în biblioteci digitale realizată printr-o colaborare dintre Virginia Tech și Universitatea din Carolina de Nord,  Chapel Hill.  La dezvoltarea acestei propuneri au contribuit profesori de biblioteconomie dar și de informatică de la universitățile menționate și are o licență Creative Commons deci abia așteaptă să fie folosită de cei care cred că e nevoie de profesionaliști pentru a dezvolta și menține bibliotecile digitale.

Un răspuns

  1. Am aruncat o privire din avion şi iniţiativa este bine închegată informaţional. Mai este o singură problemă minoră: sistemul de obicei tinde să se conserve😀
    Totuşi, chiar este un curriculum bine închegat… mi-a plăcea să-l parcurg la Universitate, de exemplu. Fie şi numai ca lectură aduce un plus atât de necesar.
    Dacă va exista cerere, de ce nu ?!? poate să depunem efortul de a-l traduce şi întreţine pe măsură ce acesta se rafinează. Tot o formă de parcurgere a curricumului este şi asta !

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: