• Ne-am mutat!

    Acest blog s-a mutat la www.prolibro.eu
  • Subscriem la:

  • Și eu sunt bibliotecar(ă)!
  • Ziua Eliberării Documentelor
  • Ne găsiți și pe:

  • RSS Calendar

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS biblio_ro_feeds

  • RSS Presa despre biblioteci

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • Selectie de linkuri

  • Foto ProLibro

  • Statistica blog

    • 608.501 accesari

Jurământul depus de Mihai Eminescu la numirea în funcţia de director al Bibliotecii Centrale din Iaşi

Eminescu

Textul documentului:

Jurământ

Jur în numele lui Dumnezeu şi declar pe onoare şi conştiinţa mea:

Credinţă domnitorului român Carol I şi constituţiunii ţării mele;

De a-mi împlini cu sânţenie datoriile ce-mi impune funcţiunea mea;

De a aplica legile şi de a mă conforma legilor întru toate şi pentru toţi, fără pasiune, fără ură, fără favoare, fără consideraţiune de persoană, fără nici un interes direct sau indirect.

Aşa să-mi ajute Dumnezeu,

Mihaiu Eminescu

Jurământul de faţă s-a săvârşit în prezenţa subscrisului

A. Iconom

Rectorele Universităţii de Iassy

Astăzi în treizeci august anul una mie optsute şaptezeci şi patru, jurământul de faţă s-a săvârşit în aula Universităţii de Iassy.

Rector, Ştefan Micle (L.S.)

5 răspunsuri

  1. fain! unde se gaseste acest document?

    astazi nu stiu daca directorii de biblioteci depun vreun juramant, ceea ce ocultează mult solemnitatea momentului.

    am cautat totusi de curiozitate juramantul functionarului public de astazi care zice:
    „Jur să respect Constituţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, să aplic în mod corect şi fără părtinire legile ţării, să îndeplinesc conştiincios îndatoririle ce îmi revin în funcţia publică în care am fost numit şi să păstrez secretul profesional. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”

    Lipseste insa partea de angajament personal facut pe „onoarea si pe constiinta mea”, ca si detalierea lui morala: „fără pasiune, fără ură, fără favoare, fără consideraţiune de persoană, fără nici un interes direct sau indirect”

  2. Răspundeam mai repede, dar am păţit şi eu ca în zicala aceea cu „pantofarul umblă cu pantofii rupţi” – aveam imaginea de mult timp, dar nu mai aveam sursa, aşa că a trebuit să caut.
    Deci, e reprodusă după „Eminescu în documente de familie : documente literare”, Ediţie de Gh. Ungureanu, Editura „Minerva”, Bucureşti, 1977, f. 11, verso, intercalată între paginile 242 şi 243.
    Textul e transcris la paginile 200-201, unde se precizează şi locul în care se găsesc cele două exemplare ale existente ale documentului:
    „Universitatea „Alex. I. Cuza din Iaşi, fond Rectoratul, dosar 4/1873-1874, f. 82. Original.
    Al doilea exemplar, trimis ministerului, se găseşte la Arh. St. Bucureşti, fond Ministerul Învăţământului, dosar 2588/1874, f. 48, de unde l-a publicat Augustin Z. N. Pop, în Noi contribuţii…, p. 279.”
    Asta e! Atenţie la Arhive!

  3. Si tot in legatura cu Eminescu:

    Arma cuvantului la Mihai Eminescu

    Spre Eminescu. Raspuns romanesc la amenintarile prezentului si la provocarile viitorului

    Au CopyLIBER!

  4. 🙂 Cica „EXCLUSIV Jurământul necunoscut al lui Eminescu” in adevarul.ro numai ca e cu ceva timp dupa ce Ioana ne-a spus despre el 🙂 Curat exclusiv!

    • Azi mi s-au cerut informaţii despre jurământul depus de Mihai Eminescu la numirea ca bibliotecar. Am confruntat imaginile găsite pe internet şi… surpriză! Este vorba de două documente diferite.
      Cel reprodus mai sus este datat 30 august 1874, la numirea ca director al Bibliotecii universitare din Iaşi, se păstrează 2 exemplare (Iaşi – Univ. şi Bucureşti – Arhive).
      Semnalarea pe care mă bucur că Claudia a găsit-o, este a unui document datat 1 octombrie 1884 (a doua angajare a lui Mihai Eminescu la Biblioteca Universităţii). Documentul a fost reprodus în Jurnalul de Vrancea şi înţeleg că se găseşte la Biblioteca Academiei. Deci este vorba de o exclusivitate.

      Textele celor două documente nu sunt chiar identice şi simt nevoia să precizez (raportat la comentariile din articolul din Jurnalul de Vrancea) că aceste „jurăminte” erau documente standard, angajamente de pe care funcţionarii publici le semnau la angajare, primeau banii de la stat deci îşi declarau fidelitatea şi se angajau să aibă un comportament demn, ca reprezentanţi ai angajatorului lor.
      Documentele sunt înnobilate prin semnătură.

Comentariile sunt închise.